Etiketter

, , , , , ,

Maräng är något jag gör ganska ofta eftersom Jocki (the husband) är en marängälskare. Då svärföräldrarna var här och jag bjöd dem på trerätters var det självklart att efterrätten skulle innehålla maräng, sött, sött, sött skall det vara då en middag skall avslutas på rätt sätt! För att inte göra denna marängtårta för söt (chokladkrämen hör också till de sötare) så valde jag att ha med en citronkräm. Den hade jag inte gjort förut och när jag smakade på den bara som sådan så tvekade jag lite. Jocki gillar inte allt för sura saker och det här var nästan för surt för mig..men hade jag lagat den så tänkte jag också prova att ha med den, det fick bära eller brista. Det bar!

Marängtårta med citron- och cokladkräm

  • Maräng:
  • 4 äggvitor
  • 3 dl socker
  • 1 tsk citronsaft
  • 2 tsk florsocker
  • Citronkräm:
  • 1 ägg
  • 1 äggula
  • ¼ dl socker
  • saften av 1 citron
  • 15 gram smör
  • Chokladkräm:
  • 3 äggulor
  • ¾ dl socker
  • ¾ dl grädde
  • 50 gram smör
  • 10 gram mörk choklad
  • Garnering: 1 dl vispad grädde + vaniljsocker
  1. Ställ ugnen på 100°C (gärna varmluftsugn).
  2. Vispa upp äggvitorna med elvisp, tillsätt sockret i omgångar under vispning på hög effekt.
  3. Vispa i citronsaften och florsockret.
  4. Marängen är färdig då du kan göra mönster i smeten med visparna.
  5. Jag gjorde denna gång marängtårtan i portionsformar (räcker till sex eller sju portioner).
  6. Rita upp lagom stora rundlar på ett bakplåtspapper (rita en stor om du vill laga en tårta).
  7. Klicka ut ca 1 matsked marängsmet och bred ut i varje ritad rundel. Spritsa sedan en marängkant på varje platta.
  8. Ställ in i ugnen och grädda ca 2 timmar, vanlig ugn ca 3 timmar. Marängen är färdig då den lätt lossnar från pappret.
  9. Börja med chokladkrämen genom att sätta äggulor, socker och grädde i en kastrull.
  10. Låt blandningen småkoka under ständig omrörning tills den tjocknar.
  11. Ta kastrullen från värmen och klicka i smöret i små bitar.
  12. Bryt ner chokladen i små bitar och rör till en jämn smet. Ställ och svalna.
  13. Gör citronkrämen till nästa; blanda alla ingredienserna till citronkrämen i en skål.
  14. Ställ skålen i ett vattenbad (ställ alltså skålen i en kastrull med vatten på spisen) och vispa med elvisp tills krämen tjocknar (det tar en stund) Såsen skall tjockna men det får inte bli klumppar. Om det bildar klumppar så är det bara att sila krämen.
  15. När marängen är färdig och svalnat klicka på citronkräm och bred ut. Klicka sedan på chokladkrämen.
  16. Garnera eventuellt med vispad grädde.
  17. Ställ in i kylskåp tills servering

