Etiketter

, , , ,

Den här hör helt klart till en av mina favoritdipper. Tidigare har jag varit lite halvlat och använt mig av Santa Marias Guacamole Mix. Till den tillsätter man två avocadon och gräddfil och vips så har man en riktigt god sås. Den är faktiskt i mitt tycke förvånansvärt god för att vara en färdig mix.

Men ingenting slår en hemlagad guacamole, då man gör den från början till slut. Lätt är det ju också så inte kan jag påstå att det är så mycket enklare att använda den färdiga mixen. Så här gör jag min supergoda guacamole som passar perfekt till Tacos, som dipp, eller som tillbehör till en god biff, ja den passar till det mesta helt enklet!

Guacamole À la Mig

  • 2 mogna avocado
  • 1 dl gräddfil
  • 1 vitlöksklyfta
  • ½-1 tsk citronsaft
  • ¼ tsk sambal oelek
  • ¼ tsk vitlökspulver
  1. Dela avocadon, ta ut kärnan och ta bort skalet. Mosa avocadoköttet med en stavmixer eller gaffel. Det får gärna bli lite bitar kvar.
  2. Blanda gräddfilen med kryddorna och rör sedan i avocado.
  3. Ställ in i kylen tills servering.
  4. Smaka gärna av innan du serverar ifall du tycker att du behöver lägga mera av någon krydda.
