Etiketter

, , , , , ,

Vår lilla underbara Meja fyllde 1 år och det firade vi i lördags. Härligt med kalas tyckte jag så att jag fick baka och baka och baka! :) Det är ju det som kan bli lite jobbigt då man har en sådan här hobby, att man bakar och bakar och sedan äter och äter.. Så nu var jag glad då jag fick baka en massa olika varianter och någon annan än bara jag och Jocki åt!

De här chokladbiskvierna har jag lagat en gång tidigare och de är obeskrivligt goda. För en sockerråtta/chokladälskare som jag så är de här godheterna rent utav farliga. De är riktiga kaloribomber men oj, oj så lätt en efter en slinker ner! :) Orginalreceptet hittade jag här, men denna gång lämnade (läs glömde) jag bort kaffet och la 100 gram mörkchoklad med apelsinsmak istället för bara mörkchoklad..men för er som inte gillar apelsin i choklad (Uffe! :) ), ni kan följ Leilas orginalrecept, de har jag testat och de blir också underbara. I receptet står det att det blir ca 20 biskvier men jag lagade dem lite mindre och fick kanske ca 25-30. Inte så krångligt trots några olika skeden men var noga med att inte få med någon gula i marängsmeten..då blir det ingen maräng!!

Underbara chokladbiskvier

Biskvibottnar
  • 250 gram mandelmassa
  • 1½ dl strösocker
  • 2 äggvitor
Smörkräm
  • 1 äggvita
  • 1½ dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 nypa salt
  • ½ citron, saften
  • 250 gram smör (ev. laktsofritt)
  • 100 gram mörk choklad med apelsinsmak, 70%
  • 25 gram mörk choklad, 70%
Doppning:
  • ca 150 gram mörk choklad
  1. Botten: Sätt ugnen på 180°C.
  2. Riv mandelmassan och blanda samman ingredienserna till bottnarna.
  3. Spritsa ut rundlar på en plåt med bakplåtspapper. Spritsa inte för nära varandra eftersom de flyter ut lite.
  4. Grädda biskvibottnarna tills det är gyllene i cirka 13 minuter.
  5. Smörkräm: Blanda äggvita, strösocker, vaniljsocker, salt och citronsaft i en ren rostfri bunke över vattenbad (i bunke över kokande vatten). Rör till sockret har löst upp sig.
  6. Vispa med elvisp till maräng över ett vattenbad  till cirka 65 grader.
  7. Tag av bunken från värmen och vispa med elvisp tills marängen blivit helt kall.
  8. Klicka ner rumstempererat mjukt smör lite i taget och vispa krämen luftig i cirka 15 minuter.
  9. Smält chokladen, både apelsinchokladen och den mörka, och låt den svalna, rör ner den i krämen.
  10. Bred krämen på undersidan av biskvierna med en palett eller slickepott eller spritsa ut den. De ska bli toppiga.
  11. Låt stelna i kyl eller frys.
  12. Dopping: Smält chokladen till doppingen i vattenbad eller i micro. Häll chokladen i ett kärl som inte är för stort och har högre kanter, så är det lättare att doppa biskvierna
  13. Doppa biskvierna så att smörkrämen täcks i choklad och låt dem stelna på ett bakplåtspapper.
  14. De går bra att förvara i frysen och tas då fram en stund innan de skall serveras. De är godast då de ännu är riktigt kalla och smörkrämen inte smält allt för mycket.
