Etiketter

, , , , , , , , , , , ,

Lagade denna underbara soppa som förrätt då vi var och hälsade på svärföräldrarna i Österbotten. Den här soppan är absolut den godaste tomatsoppan jag någonsin ätit. Min mosters man, Christer, har introducerat den med stor framgång. Och då bör nämnas att jag tidigare varken gillat tomatsoppa eller mögelost (som är en viktig ingrediens i denna soppa) innan. Men trots att soppan innehåller mögelost kan jag inte annat än älska den. Ostens smak kommer fram, men är så mild och knappt igenkännbar så det funkar bra trots att man inte är någon mögelostälskare! Jag har faktiskt sakta men säkert börja tåla smaken av den illaluktande osten mer och mer nu, och kan nu till och med äta maträtter där smaken av mögelosten är märkbart starkare, det kan jag nog tacka Christers soppa för..man lär sig så länge man lever 🙂

Den här soppan måste absolut prövas, passar bra till förrätt, varmrätt, lunch eller middag..supergod att värma som leftover när man är lite sugen..jaa den passar till vilket tillfälle som helst. Och så är den ju glutenfri också. Men det bästa av allt är att den är superenkel att tillreda!

Jag har ändrat om den lite (förlåt mig, Christer) för att förenkla ingrediensköpet men smaken är fortfarande den samma.

  • 1 burk tomatkross
  • 1 burk tomatkross med chili (finns i tetraförpackning bland de andra tomatkonserverna)
  • 5 dl köttbuljong (5dl vatten + 2 tärningar, kolla att de inte innehåller vete)
  • 100 gram Koskenlaskija smältost, eller annan naturell smältost
  • 100 gram mögelost, Aura (använder den färdig smulade varianten i påse)
  • 100 gram kokt skinka i tärningar
  • 2-3 vitlöksklyftor
  • svartpeppar
  • basilika till garnering
  1. Koka tomater, buljong och ostarna ca 15 minuter. Mixa sedan med stavmixer.
  2. Blanda i resten av ingredienserna och krydda med svartpeppar.
  3. Låt koka ca 10 minuter.
  4. Garnera med baslika och så är det bara att hugga in!

Christers kryddstarka tomatsoppa

