Taggar

, , , ,

En grå måndag som igår blir man extra sugen på att baka något gott..eller jag skall skriva som det är.. En grå måndag som igår blir man extra sugen på att ÄTA något gott. Min svaghet är ju helt klart, utan tvekan: CHOKLAD! hade inte någon mörk choklad hemma (som faktiskt är min favorit, trots att det är mer hälsosamt än vanlig mjölkchoklad!!) Men Tupla hittade jag i skåpet och övervägde nog att sluka den där på stående fot. Bestämde mig ändå för att experimentera lite och slängde ihop en muffinssmet som blev upp piffad med Tupla. Det blev riktigt gott. Jag delade en muffins med Tilde då vi ätit mat och hon åt med god aptit och tyckte det var mumsigt. Lite sur blev hon nog då hon var tvungen att dela med mig men hon gav sig utan större strid denna gång🙂

Här är receptet:

  • 100 gram smör, bra om det är rumsvarmt så är det lättare att arbeta med
  • 2½ dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1 dl mjölk
  • 2 msk matolja
  • 4 dl glutenfri mjölmix, ljus
  • 1 dl kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • en nypa salt
  • 2 st Tupla-maxi á 75 gram (eller annan choklad)
  • Muffinsformar storlek större, minst 12st
  1. Sätt ugnen på 200°C
  2. Rör ihop smör och socker så att det blir en jämn massa. Försök få bort alla klumpar.
  3. Blanda i äggen och rör igen så att smeten är jämn och klumpfri.
  4. Blanda sedan ner mjölken och oljan.
  5. Blanda mjölmix, kakao, vaniljsocker, bakpulver och salt i en bunke.
  6. Sikta ner mjölblandningen o smeten, lite åt gången. Rör till en jämn smet.
  7. Hacka tuplan i mindre bitar och rör ner i smeten.
  8. Klicka ner smeten i stora muffinsformar, ungefär halva formen.
  9. Grädda i ugn 20-25 minuter. Ha dem inte för länge, då blir dom torra.
  10. Låt svalna på galler.