Etiketter

, , , ,

Ofta när jag lagar mat lagar jag så att det i alla fall skall räcka för två dagar. Ibland blir det så lite kvar att det bara räcker till 1½ portion, alltså till mig eller gubben och Tilde. I måndags var en sådan dag och jag orkade inte börja kocka något märkvärdigt så det blev en omelett för mig. Omelett i all enkelhet men nog är det gott. Det bästa med omelett är ju att man kan ta precis vad man har hemma och slänga i, så länge man har några ägg..annars kan det bli lite svårt. Som tur är hör ägg till det som så gott som alltid finns i vårt kylskåp. (JO, jag vet att man helst skall förvara äggen i rumstemperatur, men nu gör jag inte så).

Både mättande och gott. Det är ju till och med riktigt hälsosamt och vad är bättre än att börja måndagen med en hälsosam middag?! (Så att man sedan kan ”synda” på tisdag igen) Med de här ingredienserna gjorde jag min middagsomelett:

Omelett med skinka, lök, paprika och grynost

  • 3 ägg
  • 1½ msk mjölk
  • peppar
  • vitlökspulver
  • olja
  • ½ liten lök
  • ¼ paprika
  • soja, glutenfri (soy-king)
  • skinka i tärningar
  • grynost
  1. Skiva löken tunt och skär paprikan i strimlor eller bitar.
  2. Vispa ihop äggen och mjölken med en gaffel, bara så att gulan, vitan och mjölken blandas. Krydda med peppar och vitlökspulver.
  3. Bryn löken och paprikan i oljan i en stekpanna och häll på lite soja. Stek tills de mjuknat.
  4. Häll över löken och paprikan på en tallrik för en stund.
  5. Häll lite ny olja i pannan och se till att den är riktigt varm. Häll i äggsmeten.
  6. Låt omeletten brynas en stund. Då den stelnat lite häller du tillbaka paprikan och löken på halva omeletten. Lägg också skinkan med på samma halva.
  7. Vik sedan halva omeletten (den utan fyllning) på den andra halvan.
  8. Strö över grynost och låt omeletten steka färdigt. Se till att inte ha plattan på för hård värme, då kan omeletten brännas.
  9. Lyft upp med hjälp av två stekspadar och ät med en sallad eller grönsaker.

Skinkan skall ligga på insidan av omeletten men jag tänkte glömma den så därför är den nu på utsidan

