Taggar

, , , ,

Goda kanelbullar, glutenfria sådana, har jag inte ätit (och hur vanliga kanelbullar smakar kommer jag inte mera ihåg). De jag tidigare smakat har alltid varit ganska torra och eländiga, men nu, nu har jag ett oslagbart recept som jag mer än gärna delar med mig!! Jag har slagit ihop lite olika recept och lagt till och tagit bort lite här . Tänkte att skall jag experimentera så kan jag lika bra göra det med kanelbullar också, som jag tidigare aldrig vågat mig på. Hade även i kylskåpet lite äppelmos som jag fått av Sarah (tack för det) och tänkte att det skulle göra bullarna extra goda om de hade smak av äppel, så den använde jag till fyllningen.

Har min mamma på besök, som också har keliaki och hon var lite skeptisk till mitt bullabak, för hon har provat några gånger och inte lyckats. Men när bullarna kom ur ugnen och såg stora och saftiga ut högg hon in på en och lyckan var total..hon åt två på raken och kunde inte sluta säga ”Mmmm” och ”nämen” och ”Guuud så gott!”🙂 Du är alltid välkommen på kanelbullar mamma, men här är receptet så kan du baka dem själv, när du vill!

Glutenfria Kanelbullar med äppel

  • 50 gram jäst
  • 130 gram smör
  • 5 dl mjölk
  • 2 msk fiberhusk
  • 2 dl kvarg
  • 1 dl sirap
  • ½ dl socker
  • 2 tsk kardemumma
  • ¼ tsk salt
  • 1 tsk kanel
  • 12 dl glutenfri mjölmx, ljus
fyllning:
  • ca 100 gram smör, rumsvarmt
  • äppelmos
  • kanel
formar
ägg till pensling
pärlsocker till topping
  1. Smula jästen i en bunke.
  2. Smält smöret och värm det och mjölken till 37°C. Häll spadet över jästen och rör om tills jästen löst upp sig.
  3. Rör i fiberhusket och låt svälla 10 minuter.
  4. Blanda i kvargen, sirapen, sockret och de andra kryddorna och rör om.
  5. Blanda sedan i mjölmixen i omgångar. Glutenfri mjölmix kan variera beroende på tillverkare. jag har använt mig av MixWells glutenfria mjölmix och behövde 12 dl. Blanda därför ner det i omgångar så att det inte blir för mycket mjöl. Arbeta degen med elvisp och degkrokar eller med maskin en stund. Degen skall vara aningen
    klibbig.
  6. Täck bunken med en bakduk och låt jäsa ca 10 minuter.
  7. Lägg lite mjöl på bakbordet eller använd ett silikonunderlag (rekommenderar det varmt!) och lägg lite mjöl på det också. Häll ut degen på bordet, arbeta in lite mera mjöl i fall det behövs så att degen går att arbeta med och kavla ut (silikonkavel funkar superbra till att kavla lite klibbiga degar.) Lägg mjöl på degen så att den inte fastnar på kaveln.
  8. Bred på det rumsvarma smöret i ett tunt lager. Klicka sedan ut äppelmos och bred ut också det i ett tunt lager. Dutta kanel överst.
  9. Rulla ihop degen från långsidan. Försök rulla så spänt som möjligt. (Jag försökte rulla ihop degen med en dotter i famnen och det blev inte så bra..rullen blev ganska lös) Så använd båda händerna🙂
  10. Skär sedan rullen i bitar, blir ca 50 stycken av denna sats. Placera varje bit i en låg muffinsform eller bullform (vet inte riktigt vad de heter men köpte mina på Ikea, Snödriva heter dom) med snittytan uppåt. Låt jäsa ca 20 minuter under bakduk.
  11. Vispa ett ägg lätt med en gaffel och pensla alla bullar. Strö på pärlsocker.
  12. Grädda i 250°C i 10-15 minuter. Bullarna skall vara bruna och fina, då är de klara.
  13. Ät varma med ett glas kall mjölk. Underbart!!🙂