Etiketter

, , , , ,

Nu är hösten här på allvar och med den kommer också viljan att igen koka och äta alla underbara, ”höstiga” soppor.. Blev i morse rejält sugen på blomkålssoppa, så efter att jag fört dottern till dagis så tittade jag in i närmaste butik på vägen hem (råkade vara en Siwa så tur var ju att jag hade det mesta hemma, för Siwa är kanske inte känd för sitt breda sortiment precis..) Köpte en purjolök och skyndade hem för att laga soppan innan jag skulle iväg med yngre dottern till rådgivningen. Soppan går snabbt att koka ihop och ingredienserna är inte märkvärdiga alls. Trots det är den supergod och omtyckt av de flesta.

  • 100 gram purjolök
  • 1 msk olja
  • 1 röd chili
  • 1 msk soja, glutenfri (Soy-king)
  • 500 gram blomkål
  • 1 potatis
  • 8 dl vatten
  • 1 grönsaksbuljong, glutenfri
  • 2 vitlöksklyftor
  • 100 gram creme fraiche
  • färsk eller torkad timjan
  • svartpeppar
  1. Skär purjon på längden och skölj den. Skiva den sedan tunt.
  2. Hacka chilin i små bitar
  3. Skala potatisen och dela den i mindre bitar. Skölj blomkålen och dela den i mindre buketter.
  4. Bryn purjolöken och chilin i oljan i en kastrull. Tillsätt sojan och stek lite till.
  5. Häll på vattnet och lägg i potatisen. Låt koka upp
  6. Lägg i buljongtärningen och blomkålen. Pressa i vitlöken.
  7. Låt koka tills potatisen och blomkålen är mjuka.
  8. Ta kastrullen bort från plattan och och mixa soppan med en stavmixer. Tillsätt creme fraichen när soppan nästan är slät, och fortsätt mixa. Soppan skall bli riktigt slät, då är den tillräckligt mixad.
  9. Sätt kastrullen tillbaka på plattan, låt koka upp  och krydda med svartpeppar.
  10. Om du använder färsk timjan, tag då bara bladen. Stjälkarna har en tendens att kännas hårda och vassa i soppan. Hacka den fint. Jag tog ungefär en matsked av timjan (mängd då den hackats riktigt smått). Använder du torkad kan du ta lite mindre.
  11. Låt soppan småkoka ca 10 minuter
  12. Klar att servera. Servera gärna bröd till som pricken över i:et 🙂
Sedan har jag lärt mig, efter att jag träffat min man, att alla inte är lika förtjusta i dessa purésoppor som jag är. Jocki gillar dem inte för att det inte är något tuggmotstånd i, så därför brukar jag servera kokt skinka i tärningar eller knaperstekt bacon i bitar till, så är alla nöjda och glada. Man kan bra ha dem i en skild skål så får var och en ta om de vill ha. Då fungerar soppan fortfarande utmärkt för vege-personer men faller även köttälskarna i smaken. Och jag får nog erkänna att det blir riktigt gott med lite kontrast till den lena soppan.