Taggar

, , ,

Bakade ett glutenfritt bröd här om dagen. Hittade receptet i en bok och bröden på bilden var fina, mörkbruna hålkakor, lagom jästa.

Tänkte att de här kan ju inte vara så svåra att laga. När mina bröd kom ur ugnen ploppade två meningar upp i mitt huvud: ”Döm inte hunden efter håren” och ”Det är insidan som räknas”. Mina bröd blev inte alls som på bilden, varken till färg eller storlek. Visserligen följde jag inte receptet till punkt och pricka utan la till lite här och tog bort lite där, men att skillnaden skulle bli så stor kunde jag inte ana. Tur var ju att de i alla fall smakade riktigt gott. Så bortkastat var det ju inte. Här är receptet om ni vill prova, de är som sagt goda och egentligen är det inte något fel på hur de ser ut. De blev bara inte som jag tänkt mig🙂

  • 50 gram jäst
  • 2½ dl mjölk
  • 2½ dl vatten
  • ½ dl olja
  • 1 msk fiberhusk
  • ½ dl pofiber
  • 1 tsk salt
  • ½ dl sirap
  • 1 dl solrosfrön
  • 7dl glutenfri mjölmix, ljus
  • 5 dl glutenfri mjölmix, mörk
  1. Smula ner jästen i en bunke.
  2. Värm mjölk, vatten och olja till 37°C och häll över jästen. Rör så den löser sig.
  3. Rör ner fiberhusken och låt svälla ca 10 minuter.
  4. Blanda ner pofiber, salt, sirap och solrosfrön.
  5. Blanda sedan ner mjölmixen i omgångar
  6. Arbeta gärna degen med maskin eller elvisp och degkrokar.
  7. Lägg degen på ett mjölat bakbord eller silikonbakduk och dela den i fem delar.
  8. Knåda varje del (ha gärna lite mjölmix på händerna) och kavla ut till en rund kaka. Gör lika med alla fem degklumpar.
  9. Vill du så kan du ta ut ett hål i mitten på varje kaka så får du hålbröd, men det funkar lika bra att låt dem vara hela.
  10. Lägg bröden på pakplåtspapperklädda plåtar och täck med bakduk. Låt jäsa ca 40 minuter.
  11. Grädda 225°C i ca 15 minuter.
  12. Låt svalna under bakduk.
Frys gärna ner det som inte går åt. Perfekt att ta fram och tina, så smakar det som nybakat igen🙂