Taggar

, , , , , ,

Brukar laga en egen variant av Chili con carne. De som är experter på rätten skulle säkert då de läser receptet himla med ögonen och säga att detta inte är någon äkta chili con carne. Vad en äkta sådan innehåller vet jag inte, om det ens finns något sådant som en äkta. Min variant kan man göra på två sätt, den enkla vägen eller den mindre enkla vägen. Båda sätten ärlätta men ibland använder jag mig av färsk chili och ibland (som idag) använder jag mig av tomakross med chilismak. Båda blir lika goda men ibland känns det jobbigt att hacka chilin, i synnerhet då man har ett barn på var arm, som fallet (nästan) var för mig denna gång.

Tycker om att äta chilin som den är, utan något annat tillägg än bröd, gräddfil och ibland också majs. För att få rätten ”matigare” brukar jag tillsätta linser. Hur gott som helst!

Chili con carne med linser
  • olja till stekning
  • 1 gul lök
  • ½ paprika
  • 1-2 vitlöksklyftor
  • 1 msk glutenfri soja (soy-king)
  • 400 gram stekmalet nötkött
  • 1 dl röda linser
  • 1 förpackning tomatkross med chili
  • 2 dl vatten
  • 1 burk vita bönor i tomatsås
  • peppar
  • ½ burk (100 gram) creme fraiche
  1. Tärna löken och skär paprikan i små bitar. Fräs dem i oljan så att de mjuknar.
  2. Pressa i vitlöken och häll på sojan. fräs ännu en stund.
  3. Tillsätt maletköttet och stek tills det fått färg.
  4. Skölj linserna under rinnande vatten och häll dem sedan i stekpannan.
  5. Häll på vatten och tomatkross. Låt puttra under lock en stund
  6. Tillsätt sedan de vita bönorna. Peppra och låt småputtra under lock i minst 30 minuter. Tycker du att såsen är för tjock så är det bara att tillsätta lite mera vatten.
  7. Tillsätt creme fraiche strax innan servering.
  8. Servera med ett gott bröd, gräddfil och majs.