Taggar

, , , , ,

Nu är vi hemkomna från vår sköna semesterresa. Det är nog så skönt att komma iväg och njuta av värmen och tillvaron tillsammans med familjen, men nog är det skönt att komma hem också!🙂

Jag tyckte det var extra skönt denna gång för maten var lite av en besvikelse för mig. Eftersom vi hade bokat en All inclusive resa så åt vi varje dag på hotellet. Maten var det inget fel på..om man skulle ha fått äta av allt vill säga. Att man kan reda såser med något annat än med vetemjöl hade de nog aldrig hört talas om och allt kött var färdigt serverat med sås. Jag åt mycket sallad och olika bönröror eftersom köttet inte passade för mig, vilket i sin tur ledde till att jag fick matförgiftning och hälsade på Herr Toalett en hel natt..efter det smakade inte salladerna heller så värst bra. Så ni kan gissa min lycka då vi på fredag eftermiddag kommer hem och jag hittar lite Chili con carne i frysen..den godaste Chilin jag ätit på väääldigt länge skall jag säga er🙂

Jag frågade dottern vad hon vill att jag skall laga för mat då vi kommer hem och utan att fundera svarade hon: Korvsås och mos! (Något hon ärvt av sin mommo tror jag, som också alltid skall ha denna maträtt efter en semesterresa till utlandet). Sagt och gjort, korvsås med potatis- och morotsmos blev det och det smakade super!

Korvsås

  • 1 lök
  • sojasås, glutenfri (soy-king)
  • 1 HK blå lätt länkkorv
  • ½ dl chilisås
  • 1½ msk senap
  • 2½ dl matlagningsgrädde
  • 1-2 dl vatten
  • peppar
  • vitlökspulver
  • grill- och allkrydda, Santa Maria
  • broilerkrydda, Santa Maria
  • 1 påse frysta ärter-majs-paprika
Mos:
  • mjölig potatis
  • morötter (kan bra lämnas bort om man inte vill ha mos med morötter i)
  • smör
  • mjölk
  • salt
  1. Skala potatis och morötter och dela i mindre bitar. Lägg i en kastrull, häll vatten över och koka tills de är mjuka.
  2. Ta skinnet av korven och skär den i mindre bitar.
  3. Skala och hacka löken. Stek den och häll en skvätt soja över. Stek lite till.
  4. Tillsätt korvbitarna i pannan och stek dem med löken.
  5. Rör ned chilisåsen, senapen och matlagningsgrädden när korven fått lite färg. Späd på med vatten och krydda med resten av kryddorna. Låt puttra ca 20 minuter.
  6. Tillsätt ärter-maj-paprika blandningen och låt puttra tills moset är färdigt.
  7. Moset: Häll bort vattnet från kastrullen då potatisen och morötterna är mjuka. Använd elvisp eller mosstöt och mosa till en slät mos (brukar bli lite bitar kvar av morötterna men det är bara gott).
  8. Tillsätt smör efter behag och fortsätt vispa eller mosa.
  9. Då moset är slätt tillsätter du en skvätt mjölk, så att du får önskad konsistens. Salta.
  10. Ät och njut!