Taggar

, , , , ,

Den här frysta efterrättspajen är gudomligt god, och glutenfri. Jag har fått receptet av en kompis men gjorde om det lite eftersom jag tyckte att ursprungsvarianten var aningen för söt (om det finns något sådant som FÖR sött!!??!). Med mintsmak fick pajen en fräschare smak och känns inte riktigt lika mäktig. Den kan lagas någon dag i förväg och står sig bra i frysen bara den är täckt ordentligt. Trots att den hör till de mäktigare pajerna så är det ändå svårt att inte ta en bit till, och en till, och en till… Lagade den för att vi var bjudna på kalas och jag ville ta med mig något, så blev kalaset avblåst och nu sitter jag här med en hel paj i frysen och en snåltand som värker jämnt och ständigt. Som tur är får jag min mamma och syster på besök till helgen, så mamma och sös om in läser detta så vet ni vad som väntar:) Välkomna skall ni vara!

Glutenfri fryst mintchokladdröm

Till botten:
200 gram glutenfria digestivekex
100 gram smör
Till fyllningen:
2½ dl vispgrädde
2½ dl kvarg
1½-2 msk florsocker
50 gram mörk choklad 70% med mintsmak
Chokladglasyren:
250 gram Marabous mintkrokant
2 dl gräddfil
  1. Krossa de glutenfria digestivekexen till smulor.
  2. Smält smöret och blanda det med kexsmulorna till en grynig massa.
  3. Platta ut kexmassan i en pajform (formen behöver vara ganska stor)
  4. Vispa grädden. Rör kvargen jämn och blanda den med grädden. Söta med florsocker.
  5. Hacka chokladen i små bitar och rör ner dem i kvarg-grädden.
  6. Bred ut vispet ovanpå kexbottnet.
  7. Ställ in i frysen så länge att vispet blivit hårt.
  8. Smält chokladen till glasyren. Rör gräddfilen jämn och blanda den sedan med den smälta chokladen.
  9. Häll glasyren över kvargvispet och dekorera med strössel eller godis.
  10. Ställ in i frysen och ta ut en stund innan servering. Pajen är godast då den fortfarande är lite kall och fyllningen aningen hård.