Piruett vs Ballerina

Semper har en kexsort, Piruett, som skall motsvara ”normala” Ballerinakexen. Tänkte se om Piruett alls har någon chans mot deras ”jämlike” i kexhyllan. Eftersom jag haft keliaki i 22 år så vet jag ju inte mera vad normalt smakar som. Jag kan ju inte jämföra dessa själv så jag fick lite hjälp av min man Jocki och hans bror Matias. I min mun smakar Piruett med hallonfyllning riktigt gott, ett eller två kex vill liksom inte räcka då jag öppnat paketet. Så döm om min förvåning då Jocki och Matias smakade och de sågade de glutenfria kexen direkt, utan diskussion ens!

Vi gjorde testet lite som ett blindtest där de inte visste vilket kex de smakade på. Ballerinakexet smakade de på först och det fick godkänt. Sedan var det dags för Piruett. Bara av deras miner att döma förstod jag att det inte skulle komma några lovord om kexet. Den spontana reaktionen av min kära man var:” Vad smakar det?? Det smakar som sand i munnen..” (dock på jeppisdialekt 🙂 ) Matias kunde inte annat än hålla med och fler kex ville de inte ha, men nog något att dricka!

Vad skall jag dra för slutsatser av detta då?? Jo kanske att om du haft keliaki en längre tid och vant dig med att inget smakar som normalt, då kan du tycka om dessa kex. Har du dock nyligen fått diagnosen och ännu bara är i startgroparna med att vänja dig vid allt det nya, då lönar det sig kanske att välja en annan kexsort från den glutenfria hyllan 🙂

Slutresultatet:

Jocki och Matias: Piruett vs Ballerina 0-1 (men jag tyckte faktiskt om dem och kommer att köpa dem igen!) 🙂