Etiketter

, , , ,

Den här pajen åt jag förstå gången då jag sommarjobbade i köket på UPM i Jakobstad. I köket jobbade också en annan sommarjobbare och hon frågade mig en dag hur jag gör glutenfria pajbotten. Hon förklarade att en av hennes vänner hade keliaki och att hon skulle bjuda henne på paj och ville veta hur man bäst gjorde. Jag berättade hur jag brukade göra och hon tackade för informationen. Några dagar senare var hon sista dagen på jobb och bjöd oss alla ”köksor” på den här pajen. Det visade sig alltså att det var jag som var ”vännen med keliaki” som hon skulle bjuda på paj. Jag minns ännu inte i denna dag om jag tackade henne ordentligt för att hon gjorde sig besväret att baka en paj som också passade mig. Jag liksom fattade inte det hela genast (koplar inte alltid så snabbt där uppe i hjärnkontoret tydligen 😉 )Hon hade köpt glutenfritt mjöl, bara för att baka denna paj, och tagit reda på hur man bäst lyckas med pajbottnet (och lyckats göra detta av mig, utan att avslöja att jag skulle få smaka 🙂 ) Nu minns jag inte namnet på den här omtänksamma sommarjobbskollegan men om du mot förmodan läser detta och känner igen receptet och storyn så skall du veta att jag verkligen uppskattade att du bakade en glutenfri paj och att jag alltid kommer att minnas det. Och pajen i sig är helt underbar, passar både oss glutenallergiker och vegetarianer..men även alla andra utan allergier eller specialdieter.

Glutenfri tomat- och mozzarellapaj med rucola

Botten:

  • 100 gram smör
  • 3 dl glutenfri mjölmix
  • 2 msk kallt vatten
Fyllning:
  • 2-3 skivade tomater
  • ca 2 dl rucola
  • 2 ägg
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 2 dl crème fraiche
  • 1 dl mjölk
  • salt
  • ca 100 gram färdigskivad mozarellaost
  • Granering: rucola
  1. Blanda samman ingredienserna till bottnet, tryck ut degen i en pajform, täck med plastfolie och låt stå kallt ca 20 minuter.
  2. Lägg ugnen på 200°C.
  3. Nagga bottnet och förgrädda i ca 10 minuter.
  4. Rör ihop crème fraiche, ägg, mjölk och vitlök. Salta.
  5. Blanda även i hälften av rucolan.
  6. Skölj och skiva tomaterna.
  7. Häll äggblandningen i pajformen. Strö resten av rucolan ovanpå.
  8. Placera ut de skivade tomterna så att de täcker pajen.
  9. Placera till sist mozzarellaosten ovanpå tomatskivorna.
  10. Strö ännu lite rucola överst.
  11. Grädda i ugnen ca 30 minuter på 200°C.
Hade min mamma och syster här i helgen så vi åt den här som vårt lördagsmys efter att alla barnen äntligen somnat. Gott tyckte vi och delade pajen på tre personer 🙂