Etiketter

Har länge velat pröva på att baka eget knäckebröd och här i dagarna så gjorde jag det. Hittade ett recept på glutenfritt knäckebröd i Elisabeth Ekstrand Hemmingssons bok ”Baka glutenfritt matbröd”. Allt verkade bra ända tills jag la i mjölet. Enligt receptet skall det var 1 liter, jag hade lag 8 dl och då var degen så torr att jag bestämde mig för att inte lägga mera. Jag tappade nog hoppet om ett gott bröd då och gjorde resten lite halvhjärtat. Har ingen kruskavel som man skulle använda här men det struntade jag i eftersom det inte verkade bli bra alls. Man skulle sporra eller skära kakan i knäckebrödsstora bitar, det struntade jag också i. (Totalt inställd på att det inte skulle bli något av hela min insats!)

Lät degen jäsa och kavlade ut den, vilket gick ganska bra, lite smulig var den. In i ugnen och ut kom faktiskt ett godkänt knäckebröd. Om jag bestämmer mig för att baka om det så tror jag nog att jag kommer att experimentera med smaker lite och försöka få in lite mera smak. Jag delade degen  tre delar och de två senare plåtarna lade jag dege npå en redan ugnsarm plåt vilket resulterade mycket knaprigare och godare knäckebröd.

Nu har jag i alla fall testat, och de blev ätbart men ingen WOW!-upplevelse. Tilde åt gladeligen två bitar (men det kan ha varit för att hon var hungrig, stackarn!) 🙂 Här är receptet som det stod i boken på ca 32 bitar:

  • 50 gram jäst
  • 50 gram margarin
  • 5 dl vatten
  • 3 dl krossat bovete
  • 2½ dl Fibrex
  • 1 msk psylliumskal
  • 1 msk honung
  • 1 tsk salt
  • ca 1 liter grov glutenfri mjölblandning
  1. Smula ner jästen i degbunken
  2. Smält matfettet. Tillsätt vattnet och låt blandningen bli 37°C.
  3. Häll spadet över jästen och rör tills den löst sig.
  4. Tillsätt bovete, Fibrex och psylliumskal. Rör om och låt svälla 10 minuter.
  5. Tillsätt honung, salt och det mesta av mjölblandningen. Spara lite till utbakning. (Jag använde som sagt 8 dl glutenfritt mjöl och behövde ändå inget till utbakning)
  6. Arbeta degen väl i maskin (jag arbetade den förhand och med elvisp+degkrokar)
  7. Låt jäsa övetäckt ca 30 minuter.
  8. Strö resten av mjölblandningen på arbetsbänken och knåda degen väl. dela den i fyra delar (jag delade min i tre)
  9. Kavla varje del direkt på bakplåtspapper, till en stor tunn kaka som täcker hela pappret. Arbeta först med vanlig kavel och mot slutet med kruskavel.
  10. Sporra eller skär kakan i rektngulära bitar ca 10×15 cm.
  11. Grädda mitt i ugnen, 250°C, 10-12 minuter.
  12. Låt knäckebitarna kallna innan de bryts isär. Lägg det färdiggräddade knäckebrödet på galler och låt torka i den avstängda ugnen med hjälp av eftervärmen. Låt ugnsluckan stå lite öppen. Förvara brödet torrt och luftigt.

