Etiketter

, , , , , ,

Igår bakade vi Hi-hat cupcakes som jag skrev om tidigare. Följde receptet jag hittade på glutenfrittliv.se men marängfrostingen blev inte som den skulle. Trots att jag vispade och vispade hur länge som helst så smälte inte sockerkristallerna som de skulle. Gjorde om marängfrostingen igen idag och samma sak då också..Blev ju lite frustrerad över detta så jag googlade och hittade Leilas recpet på Hi-hat cupcakes. Där skulle man i princip smälta sockret innan man började vispa det till maräng, så det förklarar kanske varför jag inte lyckades. Måste testa detta nästa gång jag bakar dem. För förutom att frostingen var lite knastrig av sockret så smakade dessa cupcakes underbart. Jag lagade en halv sats för annars skulle jag äta ihjäl mig. Min kompis Jill påpekade också i ett inlägg att de är ganska mäktiga så jag lagade några muffins i mindre formar så att de skulle bli lagom munsbitar istället för fullstora muffins. Så här gjorde jag (eller borde ha gjort!!), bara att halva satsen (marängfrostingen gjorde jag helsats (båda gångerna!:) ):

Muffins:
  • 3 ägg
  • 2½ dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 50 gram smör
  • 1 dl gräddfil
  • 2 msk kallt kaffe
  • 3½ dl glutenfri mjölmix
  • 2 tsk bakpulver
  • 4 msk kakao
  • en nypa salt
  • 100 gram mörk choklad 70%
Marängfrosting:
  • 3 ägg
  • 3½ dl socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk citronsaft
Chokladtopping:
  • 350 gram mörk choklad
  • 2 msk olja

Börja med muffinsarna:

  1. Sätt ugnen på 175°C
  2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
  3. Smält smöret och blanda det i äggsmeten, blanda också i det kalla kaffet och gräddfilen.
  4. Blanda mjöl, bakpulver, kakao och salt i en bunke och sikta sedan ned i äggsmeten.
  5. Smält chokladen och rör den ned i smeten.
  6. Klicka ut smeten i muffinsformar, fyll ungefär till hälften så att de inte pöser över i ugnen. (Det blev 6 st stora och 14 st små muffinsar av en halv sats)
  7. Grädda i 15 minuter och ta sedan ut och låt svalna.

Gör sedan marängfrostingen:

  1. Separera äggvitorna från gulorna.
  2. Blanda äggvitorna, sockret, vaniljsockret och citronsaften i en rostfribunke.
  3. Sätt bunken över ett vattenbad med kokande vatten och rör först tills sockret löst sig.
  4. Vispa sedan med elvisp så att marängen tjocknar. Du skall kunna dra mönster i marängen med visparna, då är den klar.
  5. Ta bort bunken från vattenbadet och fortsätt vispa tills den svalnat helt.
  6. Spritsa marängen i toppformade spiraler på cupcaksen. Ställ in i kylen för att stelna.

Chokladtoppingen:

  1. Dela chokladen i mindre bitar och smält den i micro eller över vattenbad.
  2. Blanda i oljan.
  3. Häll över till en mindre skål eller mugg och doppa cupcaksen så att marängen blir täckte med choklad. Pensla på mera om det fattas choklad någonstans.
  4. Ställ in i kylen och låt stelna.

(Rekommenderar verkligen att göra dessa i mindre format för de är verkligen söta och mäktiga..men ack så goda 🙂 )

