Etiketter

, , , ,

Aah denna budapestrulle. Som glutenallergiker måste jag tyvärr säga att jag hunnit tröttna på denna bakelse många gånger om. Det verkar som om de flesta kaféer i brist på annat glutenfritt i alla fall alltid har budapesbakelsen. Så det har ju lett till att det ALLTID är den man får på ett café eller om någon beställt hem något för att bjuda på. Men det är tanken som räknas så jag skall inte klaga, men om jag har möjligheten att välja så står jag hellre över än äter en budapestbakales, Been there, done that liksom. Detta beror främst på att jag tycker att bakelsen i sig är alldeles för söt, det är ju i princip bara maräng och grädde med lite mandarinklyftor i..så därför ville jag experimentera lite och se om jag kunde laga en budapestrulle som jag skulle tycka bättre om. Och det lyckades jag faktiskt med. Lade till lite citron och kvarg och vips så var den uttjatade bakelsen som ny igen 🙂

  • 6 äggvitor
  • 3 dl socker
  • 50 gram marsanpulver
  • rivet skal av 1 citron
  • 1 tsk citronsaft
  • 100 gram hackade hasselnötter
  • 3 dl grädde
  • ½-1 dl kvarg
  • vaniljsocker efter smak
  • en burk konserverade mandarinklyftor
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Separera äggvitorna från gulan och var noga med att inte få med ens lite gula, då kan du inte vispa vitorna till maräng.
  3. Vispa vitorna till skum med elvisp och tillsätt sockret lite i taget under fortsatt vispning.
  4. Tillsätt marsanpulvret då äggsmeten är fluffig, fortsätt vispa en stund.
  5. Riv i skalet från citronen och vispa även i citronsaften.
  6. Tillsist vispar du ner de hackade hasselnötterna.
  7. Bred ut smeten på en bakplåtspapersklädd plåt och grädda i ugnen i 20-25 minuter.
  8. Ta ut och låt svalna lite innan du stjälper upp kakan på ett annat bakplåtspapper som du strött socker på.
  9. Låt mandarinklyftorna rinna av i ett durkslag.
  10. Vispa grädden ganska hårt, men inte så att den skär sig.
  11. Blanda i kvargen och vaniljsocker efter smak.
  12. Klipp mandrarinklyftorna i lite mindre bitar och blanda dem sedan i grädden.
  13. Då marängbottnet svalnat helt breder du ut grädden så att det blir ett jämnt lager över hela kakan.
  14. Rulla sedan ihop från ena långsidan, ta hjälp av bakplåtspappret så går den inte sönder och rullen blir jämn och fin.
  15. Skär upp i lagom stora bitar och njut!

