Efter Mat för livet mässan i Kista kom jag hem med en glutenfri mjölmix från MixWell för fullkornsbröd. Vi fick smaka det på mässan och det smakade helt otroligt gott. Jag hittade hemma i skåpet ett paket med Farinas mjölmix för glutenfria fullkornsbröd och kom då på idén att köra en liten battle mellan dessa produkter 🙂 Så det vara bara att blanda ihop mjölmixarna med diverse ingredienser som skulle tillsättas i två skilda bunkar och så var ”matchen” igång.

Man skall tillsätta jäst vatten och smör till Farinas mjölmix. Till MixWells behövs endast jäst och vatten. redan då jag öppnade mjölpåsarna så var det en enorm skillnad på mjölet, farinas var..bara mjöl, medan det i MixWells mix fanns alla sorters frön som gjore mjölblandningen grövre. Då jag rörde ihop dem såg inte Mixwells deg så trevlig ut pga av den brunagråa färgen, men det gjorde inte heller Farinas som var blek och tråkig. Så här såg degarna ut innan de åkte in i ugnen:

Farinas deg innan gräddning

MixWells deg innan gräddning

Och så kom de ut från ugnen..

 

 

 

 

 

 

Det här fick mig att gå tillbaka till Farinas förpackning för att verkligen kolla om jag läst rätt, stod det faktiskt fullkorn?!?

Båda fullkorn??

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det här fick mig sedan att bli säker på min sak, Farina hade helt klart missat då de packade dessa förpackningar och alg fel mjöl i fel förpackning..för deras bröd kan under inga omständigheter jämföras med något fullkornsbröd över huvud taget! Det smakade inte ens gott..och jag övervägde till och med att slänga bort det, men frös trots det ner skivor av brödet. Men på påsen står det ”Nöd-bröd!!”

MixWells bröd däremot var helt underbart. Lagom tuggmotstånd utan att bli segt och saftigt med mycket smak. Till och med min man tyckte att det var riktigt gott och menade på att det smakar som vanligt bröd (WOW!!) 🙂

Så den här matchen (kan knappt kalla det match) vanns med hästlängder av MixWell och deras Fullkornsmix!