Etiketter

, ,

Jag fick ett tips av Gerd om ett gott glutenfritt bröd från Strömsö och jag ville ju absolut prova på detta bröd. Jättekul med tips från er bloggläsare så det tackar jag Gerd för och önskar mera sådant! 🙂 Som vanligt så har jag inte följt receptet till punkt och pricka, lämnade bort russin (eftersom jag inte gillar det i bröd), det samma gäller kummin. Nötter hade jag inte hemma och inte heller fänkål. Ökade istället lite på solrosfrömängden. Ljus sirap blev till mörk sirap för det var det jag hade hemma, och gott blev det i alla fall.

När jag stod och rörde ihop detta bröd slog det mig att det är det här brödet min svärmor Marita brukar baka till mig. Hon hade tittat på Strömsö och ville prova baka detta bröd och nu får jag det alltid då hon kommer och hälar på eller då vi åker upp till Jakobstad och hälsar på dem. Nu hoppas jag, om du Marita läser detta, att du inte slutar baka det här brödet till mig bara för att jag själv bakat det. Att få glutenfritt hembakat bröd är en lyx jag gärna håller kvar! 🙂

Det här brödet är så underbart lätt att baka, bara att röra ihop alla ingredienser och hälla den lösa smeten i en form och schuss in i ugnen..klart! Och gott är det också! Jag borde ha haft mitt bröd en 10 minuter längre i ugnen (hade det 70 minuter, borde ha låtit det vara 80 minuter) men annars var smaken jättegod. Så här ser mitt lite omgjorda recept ut:

Glutenfritt formbröd med lingon

  • 5 dl piimä eller filmjölk
  • 1 dl mörk sirap
  • 1 dl lingonsylt
  • 2 tsk soda eller bikarbonat
  • 5 dl glutenfri mjölmix, grov/mörk
  • 1 dl linfrön
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl fibrex
  • ½-1 tsk salt
  • 1 tsk anis
  • matfett till formen
  • glutenfritt ströbröd
  • ev. vallmofrön
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Blanda piimän med sirap och lingonsylt.
  3. Blanda alla torra ingredienser förutom sodan.
  4. Blanda först ner sodan i piimän och rör sedan ner mjölblandningen. Rör bort alla mjölklumpar till en jämn smet. Låt smeten stå en liten stund så att den tjocknar en aning.
  5. Smörj och bröa en form, ca 1,5 liters.
  6. Häll smeten i formen och strö eventuellt på lite vallmofrön.
  7. Grädda i ugnen i 70-80 minuter.

