Etiketter

, ,

Den 13:de december och det är Lucia-dagen. Kom på att jag aldrig smakat lussekatter eller lussebullar eller vad man nu vill kalla dem så jag bestämde mig för att prova göra en sats, riktigt bara för mig för en gångs skull! 🙂

Degen blev fin och bullarna var lätta att baka ut. De steg fint under jäsningen och allt pekade mot fina, saftiga och goda bullar. Tog ut plåten med de gyllenbruna bullarna och kunde knappt vänta tills jag skulle få hugga tänderna i den första, varma lussebullen. Den var frortfarande lite för varm då jag tog den första tuggan och jag blev ju så besviken! Bullen i sig var perfekt, konsistensen var bra och bullen var saftig. Men jag lärde mig något nytt om mig själv, saffran hör absolut inte till mina favoritkryddor! Alltså fy vad det smakade illa. Jag var tvungen att be min man att smaka och säga ifall lussekatter verkligen skall smaka så här, var rädd att det var jag som missat med receptet och fått det att smaka så konstigt. Men det var det inte, utan saffran och jag som inte kom överens, alls!

Så detta recept är jättebra och bullarna blir goda, förutsatt att man gillar saffran! 🙂

Glutenfria lussekatter

  • 75 g smör
  • 2 dl mjölk
  • 50 g jäst
  • 1 dl kvarg
  • 1 dl socker
  • 1 ägg
  • 0,5 g saffran
  • 1 krm salt
  • 500 gram glutenfri mjölmix, ljus
  • Till garnering: russin
  • Till pensling: ägg
  1. Smält fettet, häll på mjölken och värm till 37°C.
  2. Smula i jästen och rör tills den löst sig.
  3. Blanda i kvarg, socker, ägg och salt.
  4. Rör ut saffranet med med lite socker och blanda ner det i smeten.
  5. Arbeta in mjölet men spara ca 1½ dl till utbakning.
  6. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 minuter.
  7. Arbeta degen på mjölad arbetsbänk och dela den i 20 delar.
  8. Forma till lussekatter och garnera med russin.
  9. Låt jäsa övertäckta på plåt ca 30 minuter.
  10. Vispa upp ägget lätt med gaffel och pensla lussekatterna.
  11. Grädda i 250°C ca 5 minuter.
