Etiketter

, , , , , , ,

Fiskrätter är något som jag inte känner mig helt hemma med och därför blir det oftast lax eller sej i ugn. Jo tack jag vet, TRÅKIGT!! I vanliga fall kryddar jag fisken med peppar, citronpeppar, lökpulver och eventuellt lite vitlökspulver, in i ugnen och så är det färdigt på 20 minuter. Den här gången ville jag piffa upp laxen lite med något extra och kom ihåg att jag för några somrar sedan ätit den absolut godaste laxen någonsin på Pavis (en restaurang i Jakobstad). Den hade ett täcke av någon sorts ”räksmörja”, och det var så gudomligt gott. Det ville jag testa hemma så jag svängde ihop något jag trodde kunde likna Pavis recept. Det blev faktiskt riktigt gott, men jag måste nog experimentera lite ännu för att nå Pavis smaksensation! 🙂

Lax i ugn med räktäcke

  • smör till formen
  • ca 600 gram lax
  • svartpeppar
  • salt
  • ca 200 gram frysta räkor (tina dem under kallt rinnande vatten och låt rinna av ordentligt, gör gärna detta i förväg)
  • 200 gram crème fraiche
  • 1 ägg
  • 2 vitlöksklyftor
  • salt
  • svartpeppar
  • lökpulver
  • parmesanost
  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Smörj en ugnsäker form och lägg laxbiten i den.
  3. Salta och peppra laxen och laga den i ugnen ca 10 minuter.
  4. Blanda ihop crème fraiche och ägg, pressa i vitlöksklyftorna och krydda med salt, peppar, citronpeppar och lökpulver.
  5. Hacka de upptinade och avrunna räkorna grovt och rör ner dem i crème fraiche blandningen.
  6. Då laxen varit i ugnen 10 minuter, ta ut formen och bred räkblandningen över laxen. Riv lite parmesanost överst.
  7. laga laxen i ugn ytterligare ca 20 minuter eller tills den är färdig (tiden varierar beroende på laxbitens storlek.
  8. Servera med t.ex. pressad potatis och sallad.