Taggar

, , , , , ,

Hade överblivna äggulor kvar efter att jag gjort en budapestrulle och kom på att jag ju kan göra parfait av dem. Parfait är ju aldrig fel och så här mot jul så ville jag smaksätta den med smaker som förknippas med julen. Tänkte välja mellan att smaksätta parfaiten med glögg eller med pepparkakor och kom snabbt fram till att jag inte  skulle behöva välja mellan dessa två goda ting, det var ju bara att kombinera dem🙂 Den blev god och julig och det var vad jag ville åstadkomma. Perfekt att ha i frysen och ta fram och bjuda på då man får besök, eller bara njuta av själv då suget sätter in. Som sagt, parfait är aldrig fel!

Glutenfri glögg- och pepparkaksparfait

  • 3 dl grädde
  • 1½ dl florsocker
  • 3 äggulor
  • 0,75 dl glöggkoncentrat
  • 1½-2 dl glutenfria krossade pepparkakor
  1. Vispa grädden ganska hårt men inte så att den skär sig.
  2. Rör ner pepparkakskrosset i grädden.
  3. Vispa äggulorna och florsockret poröst och blanda ner det i grädden.
  4. Häll i glöggkoncentratet i gräddsmeten och rör försiktigt om.
  5. Om du vill ha en röd ”hatt” som på bilden så skölj en form med vatten och häll sedan lite glögg i bottent. Ställ in i frysen en stund så att glöggen fryser. Annars söljer du bara en form med vatten.
  6. Häll gräddblandningen i en vattensköljda formen och sätt ett lock på, eller täck med plastfolie och ställ in i frysen gärna över natten.

Trots märket till vänster kan parfaiten inte diskas i maskin!🙂