Etiketter

, ,

Mjuk pepparkaka väcker barndomsminnen till liv. Den här kakan bakade min mamma ofta (tror det var min brors favorit), det var så gott då man kom hem från skolan att ta EN bit kaka med ett stort glas kall mjölk…mmm! Så nu ville jag baka den så min dotter också skulle få smaka på en enkel men god kaka.

Ja det här skall ju vara en superenkel kaka att vispa ihop. Jag har aldrig haft problem med den här kakan, den har alltid lyckats finfint och blivit hur god som helst..fram till för några dagar sedan. Det här blev helt klart kakan from hell för mig! Kände en dag för att baka och vispade ihop kakan som förr. Hade ett nytt glutenfritt mjöl som jag ville testa och lagade kakan på det. In i ugnen som så många gånger förut och så väntade jag de minuter den skulle vara där. Tog ut kakan och kunde inte förstå vad som hänt. Den hade sjunkit ihop helt och hållet.. Jaha tänkte jag, det var väl det där mjölet som inte var så bra då. Nåja, tur att kakan är lätt att laga, nästa dag gjorde jag en ny med det mjöl jag vanligtvis använder. In med kakan och ut igen efter alla minuter. Nehej det var tydligen inte mjölet det var fel på, kakan hade sjunkit ihop igen. Nä men då måste det väl vara bakpulvret då som inte är bra mer (trots att bäst före datumet ännu inte gått ut..)Köpte nytt och bakade en ny kaka bara för att igen ta ut en total flopp från ugnen..trodde i det här skedet att jag skulle smälla av..fruktansvärt irriterande.

Så kommer min kära svärmor på besök och vänligt påpekar att hon alltid bakar såna här kakor i 175° och inte i 200° som jag hade på ugnen, kanske den har för varmt.. Och så vispade jag ihop smeten, igen. In i ugnen och ut, igen. Och svärmor hade helt rätt! Ut kom en helt perfekt kaka som hade stigit perfekt, utan att sjunka just innan den skall ut. Och i min iver så går jag och vänder ut kakan från formen för tidigt innan den ens har haft en chans att svalna och vad händer. Jo stora delar av kakan fastnar i formen. Det var då jag bestämde att denna kaka inte bakas i detta kök på en tid framöver!!

Det positiva med att baka samma kaka om och om och om igen är att jag sista gången blev lite trött på smaken och smaksatte den med lite apelsinskal också. Det blev så bra att nästa gång jag bakar den här kakan (typ om ett år) så har jag i lite apelsin igen.

Och den är som sagt enkel och lätt att lyckas med, förutsatt att man har rätt grader på ugnen och tålamod då den kommer ut! 🙂

Glutenfri mjuk pepparkaka

Så här såg den lyckade misslyckade kakan ut 🙂

  •  2 ägg
  • 3 dl socker
  • 100 gram smält smör
  • 1 dl grädde
  • 2 tsk kanel
  • 1½ tsk kardemumma
  • ½ tsk nejlika
  • rivet skal av en apelsin
  • 3 dl glutenfri mjölblandning, ljus
  • 1 tsk bakpulver
  • smör till formen
  • glutenfritt ströbröd
  1. Sätt ugnen på 175º (!!!)
  2. Vispa ägg och socker pösigt.
  3. Smält smöret och häll det i vispet.
  4. Häll i grädden och blanda i kryddorna. Blanda försiktigt.
  5. Tvätta apelsinen noga och riv i skalet i smeten.
  6. Blanda glutenfritt mjöl och bakpulver och sikta ner i smeten. Rör försiktigt till en jämn smet.
  7. Smörj en kakform och bröa med ströbröd
  8. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 40 minuter.
  9. Ta ut och låt kakan svalna i formen (!!!).
  10. Stjälp sedan ut på ett kakfat och njut!
