Etiketter

, , , , ,

Bara att skriva ordet ”polkagrisparfait” får det att vattnas i munnen på mig. Det här är helt klart den ultimata julefterrätten. Vi har så länge jag kan minnas ätit den på julafton, och den är höjdpunkten på middagen för min del 🙂 . Det började med att min ”moster” Cucca hade lagat den till en jul som ett alternativ till den traditionella plommonkrämen eftersom barnen inte var så förtjusta i den icke så smickrande mörka sörjan. Det visade sig att de vuxna tydligen inte heller var allt för intresserade av plommonkrämen. Parfaiten blev en hit (ingen saknade plommonkrämen) och någon plommonkräm kan jag inte minnas att jag någonsin ätit på julafton. Polkagrisarna ger en frisk och fräsch smak till parfaiten och man kan lätt föräta sig på den här gudomliga sötsaken. Så Cucca, jag är dig evigt tacksam för att du vågade hämta in något nytt till det traditionella julbordet, polkagrisprfaiten är här för att stanna och Cucca är min julhjälte!! 🙂

Så varför inte ta mod till dig och överraska på julafton med en ny efterrätt. Jag lovar att du kommer att bli kvällens stjärna!

Polkagrisparfait

  • 3 dl grädde
  • 150 gram polkagrisar
  • 1½ msk florsocker
  • 3 äggulor
  1. Vispa grädden.
  2. Hacka polkagrisarna i mindre bitar och rör ner dem i grädden.
  3. Vispa äggulor och florsocker poröst och blanda ner det i grädden
  4. Häll allt i en vattensköljd form. Täck med plastfolie om formen inte har lock och ställ in i frysen över natten.

Jag har en 2 liters form och till den gjorde jag dubbel sats.

