Etiketter

, , ,

Hittade ett intressant recept på LCHF-hamburgar”bröd” på Saras blogg som jag absolut ville prova. Är ju som ni säkert förstått av mina tidigare recept ingen LCHF:are men det är ju alltid kul att prova lite olika recept oberoende ”inriktning” Saras hamburgare såg så goda ut så ikväll bestämde jag mig för att testa dem. Själva hamburgarbrödet var inte enligt mitt tycke någon hjödare (är väl allt för förälskad i mitt bröd kan jag tänka mig) Det smakade absolut inte illa men påminde mera om omelett, och tillförde inget till burgaren. Men absolut ett bra alternativ istället för brödet om man känner för att byta ut det någon gång! Gjorde förstås egen burgerbiff och en vitlöksmajonnäs till som gjorde susen! Glömde att köpa cheddarost från butiken och det tror jag skulle ha blivit pricken över i:et. Jag gjorde halva satsen och hade inte linfrökross hemma utan körde med hela linfrön, blev också bra.

Till brödet:

  • 6 ägg
  • ½ tsk salt
  • 1 msk fiberhusk
  • 200 gram naturell philadelphiaost
  • ½ tsk bakpulver
  • 6 msk krossade linfrön

Till biffen:

  • 400 gram maletkött
  • svartpeppar
  • salt
  • 1 vitlöksklyfta

Till vitlöksmajonnäsen:

  • 1 dl majonnäs
  • 2 tsk crème fraiche
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 msk gräslök
  • salt
Annan fyllning:
  • sallad i strimlor
  • tomat skuren i skivor
  • kryddgurka i skivor
  • ketchup
  • rödlök
  • cheddarost
  1. Brödet: Lägg ugnen på 200°C.
  2. Dela äggen i vitor och gulor.
  3. Vispa vitorna till hårt skum.
  4. Vispa gulorna till en ljus fluffig kräm, vispa i philadelphiaosten och blanda sedan i resten av ingredienserna.
  5. Rör försiktigt ner äggulorna i vitorna och lår blandningen svälla ca 10 minuter.
  6. Klicka ut rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt (8st) och grädda i ugnen ca 15 minuter eller tills bröden fått fin färg.
  7.  
  8. Biffen: Blanda maletköttet med salt och peppar.
  9. Pressa i en vitlöksklyfta och blanda väl.
  10. Forma fyra biffar (aningen större än brödens storlek) och stek dem i en varm panna med lite smör eller olja.
  11. Majonnäsen: Blanda majonnäs ch crème fraiche.
  12. Pressa i en vitlöksklyfta och klipp i gräslöken. Rör om
  13. Fyll hamburgaren med det som tillfredsställer dina smaklökar bäst och servera med t.ex. franskis (pommes frites, men skippa dem ifall du vill ha en LCHF-måltid förståss!) =Perfekt fredagsmys! 🙂

