Etiketter

, , , , , , ,

Chokladmousse till efterrätt är aldrig fel och brukar gå hem hos de flesta. Den här godingen avslutade en tre rätters middag hemma hos oss i helgen. För att få mintsmaken använde jag mig av Fazers Pätkis. Relativt stora portioner tyckte jag då jag potionerade dem, men allas skålar var renskrapade och det är  nog det säkraste tecknet på att efterrätten gått hem!

Fluff är något som jag själv för inte så länge sedan kom i kontakt med då jag surfade efter tårtfyllningar på nätet. Detta fluff verkar vara jättepop i Sverige och efter att jag första gången smakat så förstår jag också varför! Det var faktiskt riktigt gott. Enkelt är fluff smaksatt grädde och skall helst göras dagen innan du skall använda det eftersom grädden måste kallna helt innan man kan vispa den.

Apelsinchokladmousse och Pätkisfluff (5 portioner)

  • 3 dl grädde
  • 1 msk florsocker
  • 125 gram mörk choklad
  • 80 gram Pätkis
  • 2 äggulor
  • 1 msk cointreau

Till fluffet:

  • 1 dl grädde
  • 50 gram pätkis
  1. Gör fluffet dagen innan. Värm upp grädde i en kastrull, det får absolut inte koka.
  2. Lägg i pätkisen i små bitar i den varma grädden och rör om tills chokladen smält.
  3. Häll över grädden i en plastskål (gärna med lock) och ställ in i kylskåp över natten.
  4. Mousse: Smält chokladen över vattenbad. Ta skålen från värmen och vispa med elvisp i en äggula i taget.
  5. Tillsätt likören och låt svalna.
  6. Vispa grädden tillsammans med florsocker och rör försiktigt ner den i omgångar i den avsvalnade chokladmassan.
  7. Portionera i efterrättsskålar och ställ kallt några timmar.
  8. Vispa fluffet och garnera genom att spritsa fluffet på efterrätten innan servering.