Etiketter

, , , ,

När fredagkvällen kommer och veckoslutet är framför en är det så skönt att lägga sig i soffan och se en bra film eller bara stirra på vilket program som råkar komma just då. För att göra en fredagkväll perfekt skall det också gärna finnas något smått och gott på bordet framför mig. Den här fredagen gjorde jag det enkelt för mig, och gott blev det i alla fall. Jag skar upp lite grönsaker till gubben och mig, blanda snabbt ihop lite dippsåser av färdiga dippblandningar och kokade ihop en cheddarsås till majschipsen. Mmm, kvällen var räddad.

Detta behövs till två personer:

  • 2 morötter
  • ½ gurka
  • ¼ av en blomkål
  • 1 gräddfil
  • 2 sorters dipp, jag valde taffels Ranch (ett måste!) och Tzatziki
  • 1 påse med majschips, gärna med chilismak
  • Tacosås Hot (jag använde Santa Maria)
  • 1 dl grädde
  • 80 gram cheddarost
  • ½-1 tsk sambal oelek (smaka gärna på cilipastan innan, de varierar i styrka)
  • peppar
  1. Värm upp grädden och lägg i cheddarosten i små bitar.
  2. Rör om tills osten smält.
  3. Krydda med sambal oelek och peppar
  4. Häll upp i en skål och låt svalna. Såsen stelnar då den svalnar.
  5. Dela gräddfilen i två skålar och blanda i hälften av dippkryddan från var påse i varsin gräddfilsskål.
  6. Skala morötterna och gurkan och skär dem i stavar.
  7. Tvätta blomkålen och dela i mindre buketter.
  8. Lägg upp grönsakerna och chipsen på ett serveringsfat.
  9. Häll tacosås i en skål.
  10. Servera chips och grönsaker med dippsåserna
  11. Mer behövs inte för en lyckad fredagskväll (eventuellt något gott att dricka till förstås, men vad man har i glaset är valfritt 😉 )

