Etiketter

, , , ,

Jag hittade i skåpet här hemma ett häfte som jag samlat en massa recept i. En massa recept på olika bakverk,småbröd och andra efterrätter. Det är kul att smala på recept men tyvärr blir det ofta så att man samlar och samlar och recepten blir oprövade. Då jag bläddrade igenom detta häfte så kunde jag konstatera att jag inte ens lagat hälften av de recept som jag så fin klippt och klistrat in i mitt gula Merimekko-häfte (har ett grön häfte för matigare recept 🙂 ). Så nu bestämde jag mig för att sakta men säkert testa på alla de recept som jag någon gång fastnat för då jag bläddrat i en tidning eller liknande. Här är nu recept nummer 1 från det gula efterrättshäftet. (Så gott som alla recept är icke glutenfria utan jag har sedan valt att ändra om dem så att de passar mig och alla andra med keliaki. Skriver också om de mindre lyckade recepten!). Men de här småbröden blev riktigt goda:

Glutenfria Irish Coffee-småbröd

  • 200 gram smör
  • 1 dl socker
  • 1 ägg
  • 1 msk vaniljsocker
  • 3½-4 dl glutenfri mjölblandning
  • 1 dl potatismjöl
  • 1 tsk bakpulver

Fyllning:

  • 100 gram smör
  • 2 dl pudersoker
  • 4 tsk pulverkaffe + 1 tsk vatten
  • 3 tsk whiskey
  1. Rör smör och socker vitt och pösigt, skall bli en jämn massa.
  2. Tillsätt ägget och rör om väl.
  3. Blanda glutenfritt mjöl, potatismjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skild skål.
  4. Sikta ner mjölblandningen i smörsmeten och rör om så lite som möjligt men det skall ändå blandas väl.
  5. Låt smeten stelna i kylskåpet en stund.
  6. Sätt ugnen på 200°.
  7. Klä en plåt med bakplåtspapper och spritsa ut degen i valfria former. (Degen får inte vara allt för klibbig, tillsätt mera mjöl om du inte kan ta i den med händerna utan att den klibbar mycket). Lämna lite mellanrum mellan småbröden så att de inte flyter ihop i ugnen.
  8. Grädda ca 7 minuter i övre delen av ugnen. (Lite högre än mittersta falsen)
  9. Gör fyllningen genom att röra smör och pudersocker till en vit smet (jag brukar använda elvisp så får man smeten jämn).
  10. Rör ut pulverkaffet med lite vatten, bara så att kaffet löser upp sig lite, lite bitar gör inget.
  11. Smaksätt smörsmeten med kaffet och whiskey.
  12. Bred ut smörkrämen på hälften av kakorna när de svalnat och tryck fast ett ofyllt småbröd mot ett fyllt.
  13. Ställ kallt en stund och pudra lite pudersocker över innan du serverar.
  14. Det går också bra att frysa dessa småbröd eller förvara dem i kylskåp. I kylskåp står de sig några dagar.