Etiketter

, , , , , ,

Lamm är något som jag aldrig tidigare lagat, eller ätit för den delen heller. Efter denna maträtt så undrar jag faktiskt varför! Har tydligen någongång fått för mig att jag inte tycker om lamm och har sedan dess aldrig vågat mig på det. Men nu skall det nog bli ändring på den saken. Stekte lammbiffar av lammytterfilé och de blev mycket möra och goda. Gjorde en egen marinad med mycket vitlök och rosmarin som köttet fick ligga i över natten. Var lite nervös eftersom jag aldrig tillagat lamm och hört att det kan bli mycket segt om man steker det för länge eller tillräder det på fel sett.

Vi hade goda vänner över på middag så jag hoppades verkligen att det skulle bli bra. Samtidigt, goda vänner är lätta att pröva något oprövat på eftersom man vet att de säger vad de tycker och så kan man lättare skratta bort allt, om maten smakat konstigt eller varit otuggbar 🙂 Efter vår varmrätt sa Pluppen (nej han heter förståss inte så utan Johnny, men för mig är han Pluppen och ingen annan 🙂 ): Man äter ju lika mat på restaurang. (!!!) Den kommentaren var jag mer än nöjd med skall jag säga med tanke på att lamm och jag inte varit bekanta sedan tidigare. Men en sak är säker och det är att lamm kommer jag att laga oftare!

Vitlöks- och rosmarinsmarinerad lammytterfilébiff  (4 pers)

  • ca 600 gram lamm ytterfilé (fyra biffar)
  • 1 dl olja
  • ca 1 dl klippt persilja
  • 4 kvistar rosmarin
  • 4 vitlöksklyftor
  • svartpeppar
  • 1 msk citronsaft
  1. Riv vitlöksklyftorna och blanda dem med oljan i en påse.
  2. Klipp persiljan och ta bort rosmarinbladen från stjälkarna, hacka dem grovt.
  3. Blanda örterna med oljan och krydda med svartpeppar.
  4. Pressa i ca 1 msk citronsaft. Blanda.
  5. Lägg biffarna i marinaden och knyt fast påsen. Ställ in i kylskåp gärna över natten.
  6. Stek biffarna i en grillpanna tills de är lagom rosa inuti. (Kom ihåg att de gräddas även lite efter att du tagit dem från pannan).
  7. Servera med klyftpotatis, sallad och en god sås.

Till förrätt hade vi det här och till efterrätt serverade jag detta. En perfekt middag!

