Etiketter

, , , ,

Vi äter ganska mycket kyckling i detta hem, både för att det är gott och för att det är lätt att laga. Utmaningen är att inte fastna i samma smakspår och glömma hur enkelt det egentligen är att variera smakerna till kycklingen. För min del handlar det ofta om tidsbrist och saknaden av ork att planera vad som skall lagas och handlas. Oftast går det till så att jag köper hem en variation av olika protein som vi skall äta under veckan och så handlar jag lite tillbehör till detta som jag tror att jag behöver. Detta leder till att det kan bli ganska enformigt. Så nu har jag försökt att planera bättre och köpa tillbehör lite utanför min ”bekvämlighetszon”, vilket betyder att jag köper annat än dill till fisken, basilika till köttfärssåsen och persilja till kyckligen 🙂

Försökte mig på en fylld kycklingfilé denna vinterdag och det blev så otroligt gott. Kom också på en annan orsak varför det ofta inte blir att experimentera lite med maträtterna. Har två småttor som inte vill att jag skall spendera allt för mycket tid vid spisen, ensam i alla fall! Denna dag startade de ett husband och var sysselsatta ganska länge med det så jag fick stöka på ifred. Och jag kan säga er att jag denna gång tackade för min förmåga att stänga ut onödigt ljud! Vi hade så kul! 🙂

Baconlindad kycklingfile med fetaost, persilja och parmesanfyllning

  • 4 st kycklingfiléer
  • soja, glutenfri (Soy-king)
  • 1 paket bacon, färdig skivade
  • fetaost, gärna en lite starkare fetaost
  • ½ kruka persilja
  • 2-3 msk riven parmesanost
  • ½ dl olivolja
  • 1 liten gul lök
  • 2½ dl grädde
  • 1½ dl vatten
  • 1 msk balsamvinäger
  • svartpeppar
  • salt
  1. Lägg ugnen på 180 grader.
  2. Gör en ficka i varje kycklingfile. Gör inte öppningen så stor men försök att göra fickan så stor som möjligt utan att söndra filén.
  3. Klipp eller hacka persiljan fint.
  4. Häll oljan i en mortel och tillsätt persiljan och parmesanosten. Stöt till en grov massa.
  5. Skär fetaosten i ganska tunna skivor.
  6. Krydda filéerna med lite svartpeppar och massera in lite soja på varje filé.
  7. Fyll varje file med någon skiva fetaost och persiljemassan. Slut hålet med en cocktailpinne eller tandpetare.
  8. Om det blev över av persiljamassan så kan du massera in det på varje kycklingfilé.
  9. Vira två baconskivor runt varje kycklingfilé.
  10. Hetta upp en stekpanna och stek kycklingfiléerna på båda sidorna ett par minuter så att de får en fin stekyta. Lägg dem sedan i en ugnsform och grädda i ugnen tills kycklingen är färdig, ca 15-20 minuter.
  11. Skär det överblivna baconet i mindre bitar, hacka löken. Stek bacon och lök i samma panna du stekte kycklingen.
  12. Häll på grädde och vatten (vattnet kan lämnas bort och spädas med om man tycker att såsen blir för tjock).
  13. Krydda med svartpeppar och salt.
  14. Häll i balsamvinäger och låt koka ca 15 minuter.
  15. Smula i lite fetaost.
  16. Smaka av och krydda ännu eventuellt med peppar och salt
  17. Servera kycklingen med sås och kokt ris.

