Etiketter

, , , , , , , ,

..eller kärleksmums eller snoddas, som jag också lärt mig att de kan heta. Men moccarutor har de alltid hett för mig och jag har ätit min beskärda del av de här saftigt goda rutorna under mina dagar..men de är alltid lika goda och jag kommer att äta massor av dem ännu 🙂 Det här receptet är för en långpanna och det blir otroligt saftiga och goda rutor. Jag testade för omväxlings skull en annan glasyr mot vad jag brukar göra. Jag lägger ändå upp receptet de båda glasyrerna så får du välja själv vilken du vill laga. Den ena en enklare variant, den andra en lite ”lyxigare” variant med philadelphiaost. Toppingen kan bestå av vad som du själv tycker att passar bäst. Jag brukar använda mig av strössel.

Glutenfria Moccarutor

  • 5 ägg
  • 4 dl socker
  • 3 tsk bakpulver
  • 4 dl glutenfri mjölmix
  • 2 msk kakao
  • 180 gram smör
  • 1½ dl vatten

Glasyr 1 (med philadelphiapost)

  • 60 gram smör
  • 200 gram Philadelphiasot
  • 5-6 dl florsocker
  • 2 msk kallt kaffe
  • 2 msk kakao

Glasyr 2

  • 60 gram smör
  • 1 ask florsocker (500 gram)
  • 4 msk kallt, starkt kaffe
  • 1-2msk kakao
  1. Sätt ugnen på 225° C.
  2. Börja med att sjuda upp smöret och vattnet i en kastrull.
  3. Blanda mjöl, bakpulver och kakao väl.
  4. Vispa med elvisp ägg och socker pösigt.
  5. Blanda ner mjölblandningen i äggvispet.
  6. Blanda till sist ner smörvattnet och rör om väl.
  7. Klä en plåt (långpanna) med bakplåtspapper och häll smeten i.
  8. Grädda i ugn ca 15 minuter eller tills kakan känns färdig (den skall inte vara lös då du rör på plåten och känner du med en sticka så skall ingenting fastna på den). Ser det ut som att kakan håller på att brännas innan den är färdig, lägg då ett bakplåtspapper ovanpå och fortsätt grädda.
  9. Ta ut kakan och låt den svalna helt.
  10. Rör smöret till glasyren (glasyr 1) riktigt jämnt så att det inte finns någo klumpar.
  11. Rör sedan i Philadelphiaosten, rör jämnt.
  12. Sikta ner florsocker och kakao. Rör om.
  13. Blanda i det kalla kaffet.
  14. Rör glasyren jämnt och bred ut den på den kalla kakan.
  15. Strö på valfri topping och dela i rutor.
  16. Ställ in i kylskåpet eller frys ner.
  17. Glasyr 2: Rör smöret jämt så att det blir klumpfritt.
  18. Sikta i florsocker och kakao och rör i det kalla kaffet.
  19. Rör till en jämn glasyr och bred över kakan. Strö över topping och dela i rutor.