Etiketter

, , , ,

Den här soppan brukar vi också kalla ”Vinnarsoppan”. Vi hade nämligen i fjol hyrt ett hus på Mallorca med bland andra  mina svärföräldrar och eftersom vi var fyra par så bestämde vi oss för att ha vårt alldeles egna ”Halv åtta hos mig”.  (För de som inte vet vad det är, ett matprogram som går på tv 4 där fyra personer lagar mat till varandra och sedan poängsätter varandras menyer.) Det var otroligt kul och vi åt så otroligt gott hela den veckan 🙂 Vinnarmenyn stod mina svärföräldrar för där den här soppan representerade förrätten.

Matias, min mans bror, fyllde hela 30 år igår och eftersom han befann sig i våra hemtrakter så ville vi bjuda på något gott. Det blev ”vinnarsoppan” till förrätt och den är aldrig fel. Smakar vitlök utan att vitlökssmaken ändå blir för stark eller tar över. I orginalreceptet skall chilin bara hackas och strös över soppan då den är klar men jag valde att använda den i soppan då jag tillredde den. Soppan är gjord på vispgrädde och därmed också ganska mäktig så den passar enligt mig bäst som förrätt eftersom den i för stora portioner kan bli för mäktig. Serveras med en toast kryddad med vitlök i det här fallet men smaken på toasten går lätt att variera till vad man vill.

Godaste vitlökssoppan med chili och vitlköstoast

  • 1 schalottenlök
  • 4 vitlöksklyftor
  • 2 msk smör
  • 2 msk glutenfri mjölmix
  • 3-4 dl vatten
  • 1½ dl vispgrädde
  • 1 msk kycklingfond eller ½ Fond de Chef kyckling
  • 1 tsk citronsaft
  • ½-1 röd chili
  • olivolja
  • valfritt skivat  glutenfritt bröd till toasten
  • smör + olivolja
  • vitlökspulver
  • salt
  • chiliflakes
  1. Hacka löken och chilin. Fräs schalottenlöken och cilin i en kastrull med smör och riv eller pressa i vitlöksklyftorna. Fräs en stund.
  2. Blanda i mjölet med löken och rör om.
  3. Häll på vattnet (ta först 3 dl) och vispa lätt en stund.
  4. Tillsätt grädde, kycklingfond och citronsaft. Låt småkoka ca 10 minuter. Tillsätt mera vatten ifall soppan känns för tjock.
  5. Mixa soppan slät med en stavmixer.
  6. Portionera upp i skålar och toppa med finhackad cili och några droppar olivolja.
  7. Krydda brödskivorna med salt, vitlökspulver och chiliflakes.
  8. Hetta upp smör och olja i en stekpanna och stek bröden några minuter på båda sidorna.
  9. Servera och njut!
