Etiketter

, , , , , , ,

Jag var och hälsade på mamma en helg och som vanligt då helgen kommer emot så kommer mitt sug att få laga något (och och äta det) på. När vi äntligen fått mina två prinsessor i säng så slängde jag ihop mina egenkomponerade glutenfria matiga muffinsar. Jag kom på att jag aldrig tidigare bakat matiga muffins..och nu kan jag ju undra varför. Det har liksom aldrig slagit mig att de är så goda. Jag och mamma njöt av de här väldigt saftiga och lätta muffinsarna som var fyllda med smak. Perfekt för en lördagkväll framför tv:n då man vill ha något gott att tugga på. De är även perfekta för utflykten eller piknicken och går bra att frysa ner för att ta fram då det behövs.

Glutenfria matmuffins med bl.a soltorkade tomater och fetoast

  • 3½ dl mjölk
  • 1 tsk fiberhusk
  • 1 ägg
  • 4 dl glutenfri mjölmix
  • 5 tsk bakpulver
  • ½tsk salt
  • 1 msk torkad basilika
  • ca 1 dl finriven parmesanost
  • 8 soltorkade tomater
  • 10-12 gröna eller svarta oliver
  • ½ stor eller 1 liten rödlök
  • 100 gram fetaost
  • ca 20 basilikablad
  • 8-10 muffinsformar
  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Blanda fiberhusken med mjölken och låt svälla ca 10 minuter.
  3. Vispa lätt i ägget.
  4. Hacka de soltorkade tomaterna i små bitar, skiva eller hacka oliverna. Tärna fetaosten och hacka rödlöken fint. Hacka även basilikan fint och blanda ner allt i mjölken.
  5. Blanda mjöl, bakpulver, salt, torkad basilika och den finrivna parmesanosten i en bunke.
  6. Häll mjölkblandningen över mjölet och blanda till en klibbig smet.
  7. Pensla muffinsformarna med olja. (Så att muffinsen inte fastnar då den skall ätas).
  8. Fördela degen i muffinsformar som du placerat ut på en ugnsplåt. Garnera gärna med lite parmesanost.
  9. Grädda i mitten av ugnen 35-45 minuter eller tills muffinsen fått fin färg och känns färdig då du klämmer på den.
  10. Låt svalna lite innan du hugger in!

