Etiketter

, , , ,

..bakade vi kvinnodagen till ära. Härligt med dessa dagar som ploppar upp nu och då så att man har en orsak att baka 🙂 Inte för att det hindrar mig från att baka trots att det inte finns något speciellt att fira..det går nog bra ändå! Och vem kan motstå en härligt god chokladmuffins med smälta bitar av mörkchoklad och en svag smak av pepparmint?? Not me!

Muffinsarna blev ganska mäktiga så man äter inte många på raken, men med en liten paus emellan så kan man nog klämma in några i alla fall. Smaksättningen går att variera och man kan använda sig av vilken choklad som helst. Utseendemässigt så är de inte de snyggaste muffinsarna jag gjort, borde eventuellt ha använt stadigare muffinsformar med jag hade inte sådana hemma utan använde mig av helt vanliga istället.

Tilde hjälpte mig i köket igen och när jag frågade av henne vad det skulle bli om jag inte hade henne som hjälp svarade hon: ”Det skulle bli tusans plåtar av alltihop, du skulle tappa allt i golvet och Meja skulle stoppa det i munnen. Tuuur mamma att jag är här och hjälper dig!” Och hjälpte det gjorde hon, slapp nästan undan med att diska då skålarna var så rent slickade 😉

De här muffinsarna bakade jag (eller vi, ursäkta!) enligt detta recept men valde att smaksätta med mörkchoklad och polkagrisar. Jag skriver ingredienserna här i alla fall:

Glutenfria Chokladmuffins med smak av polkagris

  • 100 gram smör, bra om det är rumsvarmt så är det lättare att arbeta med
  • 2½ dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1 dl mjölk
  • 2 msk matolja
  • 4 dl glutenfri mjölmix, ljus
  • 1 dl kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • en nypa salt
  • 40 gram mörk choklad, 70%
  • 40 gram mörk choklad med smak av mint , 70%
  • 100 gram mycket fint hackade polkagrisar
  • ca 80 gram vit choklad till garnering

Gör så här.

När muffinsarna svalnat, smält den vita chokladen och ringla över muffinsarna som garnering. Njut!