Taggar

, , , , , , , , ,

Det här ni är fredagsmys på hög nivå. Efter en tuff dag fullspäckad med 3-års trots och skrik och gnäll kände jag inte alls för att fixa något till kvällen, nog gärna äta något gott men inte laga det själv. Skickade ett meddelande till gubben som ännu var på jobb med en inköpslista på vad som skulle handlas, där stod också: alla ingredienser du behöver till  fredagsmyset som DU skall laga. Så enkelt hade jag slängt bollen till honom och det var med mycket möda som jag sedan kunde hålla mig från köket för att inte rota i matkassarna han burit hem. Så fort flickorna lagts så började han fixa i köket. Jag slängde mig i soffan och väntade. Skulle jag inte ha varit så hiskelis trött så skulle jag nog ha stigit upp ett antal gånger för att jag bara ”måste” uträtta något i köket.

Efter ett tag kommer med den underbaraste räkcocktailen jag någonsin ätit. Häftiga smakkombinationer som man knappt kan förstå att funkar ihop, men det gjorde dom. Efter detta lyxigt goda fredagsmys så såddes en tanke i mig..hädanefter är det nog gubben som ALLA fredagar får stå för kvällsbiten..han vet bara inte om det själv ännu.

Räkcocktailen passar utmärkt till kvällstugg (lite av den lyxigare varianten), som förrätt eller t.ex. som en liten rätt en skön sommarkväll. Prova på, den är oemotståndligt god! (Orginalreceptet är taget från tasteline.com)

Räkcocktail med mango, lime och koriander (4 pers)

  • 1 mogen mango
  • 1 gurka
  • ¼ vattenmelon
  • 1-2 avocado
  • 250 gram räkor

Dressing:

  • ½ röd chili
  • 4 msk pressad lime
  • 1 kruka koriander
  • 1 stjälk citrongräs
  • salt
  • peppar
  • garnering: carambolafrukt
  1. Tina de frysta räkorna under kallt vatten.
  2. Skala mango, gurka, melon och avokado och skär i tärningar. Blanda med räkorna och lägg upp i portionsskålar.
  3. Kör chili, limesaft och koriander i en mixer. Smaksätt med rivet citrongräs, salt och peppar. 
  4. Slå dressingen över räkorna och grönsakerna.
  5. Skiva carambolafrukten och garnera glasen eller skålarna med en skiva.
  6. Ät och njut!