Taggar

, , , , ,

Det här brödet är så lätt att röra ihop, för det är precis bara det som behövs göras, att det nästan är skrattretande. Det är bara att bladna ihop alla ingredienser, röra om till en deg och hälla ut i formen. Det är gräddnigen i ugnen som tar lite längre tid, nämligen en timme, men du behöver ju inte göra något själv under den tiden så det räknas inte.

Jag har ju tidigare skrivit om brödet som min svärmor brukar bjuda mig på då jag besöker dem och brödet nedan är ett som min syster Jenny alltid bakar till mig då jag besöker henne. Och oj vad jag gillar att bli bortskämd med att få glutenfritt nybakat bröd hemmas hos någon annan än mig själv. Det händer inte så ofta så därför ser jag det som en liten lyx! (Visserligen får jag nästan alltid nybakat bröd då jag besöker mamma, och det uppskattas också varje gång lika mycket!!)

Som svärmors bröd innehåller även detta bröd lingon och blir både saftigt, lätt och gott. Gillar du inte aprikos, cashewnötter eller linfrön är det bara att byta ut dem mot något annat eller lämna bort dem helt och hållet.

Jag bakade brödet med Mixwells ljusa och mörka basmjöl..orsaken till att jag använder mig av detta mjöl är att jag för tillfället testar det för fullt. Det är nämligen så att jag tänker ta in detta mjöl till Finland och vill vara säker på att det håller mina mått🙂 Och jag måste säga att jag hittills bara blivit positivt överraskad av hur bra detta mjöl är att baka med. Så går allt som jag vill så kommer dessa mixer småningom att finnas tillgängliga på finsk marknad med.

Och Jenny..det är nästan så att mitt bröd nu blev snäppet bättre än det du bjudit på..så upp till bevis, anta utmaningen; Nu väntar jag mig ett rykande färskt bröd som väntar på mig nästa gång jag hälsar på, bara för att jämföra alltså!!🙂

Lättlagat glutenfritt bröd med linfrön och cashewnötter

  • 4 dl glutenfritt mjöl, ljust
  • 3 dl glutenfritt mjöl, mörk/grovt
  • 1 dl linfrön
  • 1 dl grovhackade cashewnötter
  • 1 dl hackade, torkade aprikoser
  • 2 tsk soda/bikarbonat
  • 1 tsk salt
  • 4 dl fettfri surmjölk eller naturell joghurt (använde själv denna gång surmjölk)
  • 1 dl lingonsylt
  1. Sätt ugnen på 200°
  2. Blanda mjöl, linfrön, cashewnötter, hackade torkade aprikoser och matsoda i en bunke.
  3. Rör i surmjölken (eller yoghurten) och lingonsylten.
  4. Smörj och bröda en avlång form (ca 1½L) och klicka ner smeten i den. Strö eventuellt på lite linfrön.
  5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme.
  6. Stjälp upp limpan och låt svalna innan du hugger in.
  7. Skiva gärna brödet och frys och ta upp efter hand. På så sätt håller sig brödet som nybakat längre!🙂