Taggar

, , , ,

I helgen var jag med på en möhippa. En av mina goda vänner från studietiden i Jakobstad skall gifta sig så snart får jag gå på bröllop, hurra!🙂 Till programmet hörde brunch och jag ville ju förståss bidra med något gott jag också🙂 Förutom chokladbollarna gjorde jag även denna vaniljpannacotta och för att få det att passa till brunchen med 11 damer så lagade jag små portioner i engångs snapsglas. Behändigt och lätt att äta ifrån på en brunch..och gott var det också till på köpet😉

Vaniljpannacotta med vitchoklad och hallongelé

  • 2½ gelatinblad
  • 1 vaniljstång
  • 5 dl vispgrädde
  • 150 gram vitchoklad
  • 200 gram frysta hallon
  • 1 dl vatten
  • 6 msk gelésocker
  • ca 20 st engångs snapsglas
  1. Blötlägg gletainbladen i kallt vatten ca 5 minuter
  2. Hacka den vita chokladen i mindre bitar och lägg i en bunke.
  3. Häll grädden i en kastrull.
  4. Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ut fröna. Lägg fröna och stången i grädden och låt det koka upp tillsammans.
  5. Dra av från värmen och ta bort vaniljstången.
  6. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i den heta grädden.
  7. Häll grädden över chokladen och rör till en jämn smet.
  8. Låt svalna lite.
  9. Rada upp snapsglasen på fat eller i någon form och häll seden smeten i glasen.
  10. Plasta in eller täck med lock.
  11. Ställ in i kylen och låt stelna.
  12. Då pannacottan stelnat något (tar ca 3 h) så gör du hallongelen.
  13. Koka upp de frysta hallonen tillsammans med vatten. Låt koka några minuter.
  14. Passera sedan hallonkoket genom en sil och häll tillbaka ”hallonsaften” i kastrullen.
  15. Koka upp igen och tillsätt gelésockret under omrörning, låt koka ca ½ minut.
  16. Dra av från värmen och låt svalna en aning.
  17. Skeda sedan försiktigt hallongelén i varje snapsglas och ställ tillbaka in i kylen åtminstone tills gelén och pannacottan stelnat helt.