Taggar

, , , ,

Jag tittar ju gärna på alla former av matprogram i TV och för tillfället är Masterchef helt klart mitt favoritprogram. Finlands, Sveriges, Australiens.. ja alla länder som sänder detta underbara program och som jag råkar få nys om så ser jag på. Sveiges Masterchef avslutades förra veckan och Finska masterchef håller på som bäst men det var i Sveriges kocktävling som de i ett program lagade chokladsufflé och jag kom på att jag aldrig provat på detta. Så dagen efter lagade jag min första sufflé och den steg riktigt fint. Jag hade tyvärr bara inte förstått att fylla formen helt upp till bredden så den blev inte så hög och så var smaken av mörk choklad nästan lite för stark (även för min smak). I helgen var vi uppe i Österbotten hos svärföräldrarna och då passade jag på att göra en chokladsufflé igen, nu med mindre mörkchoklad och formarna fyllda till bredden och resultatet blev mycket bra. Jag lagade suffléerna i ugnssäkra portionsformar och då dubblade jag satsen nedan för 6 personer. Nästa gång lagar jag dem dock i mindre formar, typ espressokoppar, för det blev för mycket av det goda (Jo även för mig!:) )

Här är receptet:

Hallon- och chokladsufflé (4 portioner i espressokopp)

  • smör till formarna
  • extrafint strösocker
  • 200 gram frysta hallon
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 äggulor
  • 1 tsk maizenamjöl
  • 40 gram mörkchoklad, 70%
  • 20 gram mjölkcoklad
  • 3 äggvitor
  • 20 gram socker
  • ½ tsk citronsaft
  • florsocker till garnering
  1. Sätt ugnen på 190°C.
  2. Bryt chokladen i små bitar i en bunke.
  3. Koka upp hallonen och låt koka någon minut.
  4. Passera hallonen genom en sil och häll ”saften” tillbaka i kastrullen.
  5. Vispa ihop äggulor och vaniljsocker med hallonsaften i kastrullen och tillsätt mazena.
  6. Koka upp hallonblandningen under ständig omrörning, den skall koka tills den tjocknar.
  7. Häll chokladbitarna i hallonkrämen och rör till en jämn smet. Ställ och svalna.
  8. Smörj formarna med smör, de skall smörjas ordentligt så att all yta säkert är täckt med smör. ”Bröa” med det extrafina sockret. Ställ formarna på en ugnsplåt. (Det går också bra att använda vanligt strösocker men man känner av kornen då man äter sufflén.)
  9. Vispa äggvitor och socker till marängskum och tillsätt citronsaften på slutet.
  10. Blanda ¼ av marängvispet i den svalnade chokladkrämen till en jämn massa.
  11. Vänd sedan försiktigt ner resten av marängvispet och rör jämnt.
  12. Fyll formarna till bredden.
  13. Grädda i ugnen ca. 7-8 minuter.
  14. Placera kopparna på kaffefat och pudra över lite florsocker. Servera genast.