Etiketter

, , , , ,

Fick en dag en sådan lust på att göra en maträtt med smaker från Thailand. Jag ha varit där en gång och oj, oj, oj vad maten där var god! Älskade alla curry-rätter och dofterna som kom från varje liten restaurang var oemotståndlig. Min kycklinggryta går nog inte ens att jämföra med det jag åt i Thailand men nog påminde smakerna mig om våra två underbara veckor där! Mera thai-inspirerat kommer det garanterat att bli här hos oss!

Thai-inspirerad kyckling med kokosmjölk

  • 3-4 kycklingfileér
  • glutenfri soja (Soy-King)
  • 1 liten gul lök
  • 1 röd chili
  • ca 20 gram ingefära
  • 3 vitlöksklyftor
  • citrongräs
  • koriander
  • ca 1 tsk torkade kaffir lime blad
  • 1 burk koksmjölk
  1. Skär kycklingköttet i mindre bitar och bryn det i en wok-panna med lite olja och soja.
  2. Ta bort kycklingen från pannan tillsvidare.
  3. Skala löken, dela den och skär i tunna strimlor.
  4. Skölj, dela och ta bort fröna från chilin. Hacka den smått.
  5. Skala ingefäran och vitlöken och hacka dem i små bitar.
  6. Använd den ljusa delen på citrongräset och skiva det i tunna skivor. (Jag använde ett ”strå”). Dela den gröna delen på längden och lägg till sidan.
  7. Fräs chilin, ingefäran, vitlöken, löken och citrongräset i olja och häll kokosmjölken över. Lägg också i de gröda från citrongräset. Låt småkoka en stund.
  8. Lägg i kycklingköttet i kokosmjölken. Krydda också med kaffir limebladen och låt det småkoka tills kycklingen är färdig, ca 15 minuter. 
  9. Hacka koriander, ca 2 msk färdighackad, och rör ner i grytan.
  10. Servera med ris, nudlar eller pasta.