Etiketter

, ,

Idag är det en vekca kvar till 1 maj och jag är ute i god tid detta år med förberedelserna. Här i Finland är det ett måste att få struvor och mjöd på vappen eller 1 maj. Jag vet faktiskt inte nu när jag tänker på det om man i Sverige också äter struvor kring denna tidpunkt, och hör möjden till? Upplys mig gärna någon som vet!

Mjöden, efter pappas recept, är tappad på flaska och skall smakas inom några dagar. Bör också tilläggas att pappas mjöd är den godaste mjöd jag någonsin smakat och nu får ni också receptet! (Som är taget från Dan Sukkers farinsockerpaket 😉 )

Jag har i alla fall första gången provat på att göra glutenfria struvor. Svärmor lagade dessa ett år till mig och jag tyckte att de var så goda. Så nu var det upp till bevis att även jag klarar av att laga goda struvor. Så jag ringde svärmor och fick både recept och noggranna instruktioner på hur jag skulle gå tillväga. Smeten är mycket lätt att röra ihop och egentligen är det ingen sak i världen att fritera dessa struvor heller..men det kräver full koncentration och lite kladdigt blev det nog på arbetsytorna..men det var det absolut värt! 🙂

Enligt svärmors råd så tog jag en tom konservburk som jag tog bort locket, bottnet och etiketten på så att burken blev ett rör. Med hjälp av denna burk så fick struvorna sin form. Man kan också använda sig av en metallsoppslev men jag tyckte detta var behändigare eftersom man då har händerna fria till att spritsa med. det tog ett tag innan jag hittade en bra rytm i friteringen och de första struvorna ville inte lossa från burken men det tog sig sakta mak. Kunde kanske dock ha haft dem lite kortare tid i kastrullen för de blev mot det mörkare hållet.

Men för att var mina första struvor någonsin så får dem mer än godkänt..kanske inte så vackra, men goda är dom! Nu återstår bara att de går igenom min kritiske domare till man..han har ju sim mammas ”orginal” att jämföra med..Gulp! 😉

Så här är receptet på de goda struvorna, och eftersom det är svärmors recepet så får de också heta:

Maritas glutenfria struvor

  • 2 ägg
  • 2 msk socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 nypa salt
  • ½ L mjölk
  • 15 gram jäst
  • 470-490 gram mjöl
  • ca 7 dl olja för fritering (använde rypsolja)
  • florsocker
  1. Vispa riktigt lätt ihop ägg, socker, vaniljsocker och salt.
  2. Värm mjölken till 37°C och smula i jästen. Rör tills den löst upp sig.
  3. Blanda mjölken med äggen.
  4. Rör i mjölet. Jag använde mig av Mixwells ljusa basmjöl och tog ca 490 gram, men ta först och blanda ner 450 gram och öka sedan efter hand. Smeten skall vara ganska rinnig, men skall gå att spritsa så att det inte blir en enda klump. Om det bara blir en klump i ksarullen så tillsätt lite mera mjöl.
  5. Låt smeten stå medan du förbereder för fritering.
  6. Ta en kastrull och häll i oljan. Ha kastrullocket bredvid ifall oljan skulle fatta eld. Placera också en tallrik med hushållspapper på bredvid kastrullen. Ha en sked, grilltång eller annat ”knip-verktyg” nära.
  7. Hetta upp oljan och häll smeten i en spritspåse. Använd en rund tyll med ganska liten öppning.
  8. Då oljan är het ställer du burken i kastrullen. Spritsa smet i burken (ca ¼ av burken fylls med smet)
  9. Låt smeten få lite färg på sidorna innan du lyfter bort burken med tången. Här kan skeden behövas för att trycka ut struvan ifall den fastnat i burken. Vänd på struvan så att den blir gullenbrun på båda sidorna.
  10. Ställ tillbaka burken i kastrullen och uppreka igen med att spritsa en ny struva. Så här fortsätter du tills smeten är slut. Då du tycker att struvan fått fin fär så tar du bort den från oljan och låter den torka av på hushållspappret.
  11. Då struvorna kallnat så pudrar du florsocker över dem..KLART! 🙂
  12. Servera med kall mjöd.

Godast är struvorna färska. Så frys in de som inte går åt. Du kan bra lämna de som du fryser in osockrade och pudra florsocker över dem då de skall serveras.

Mjödreceptet hittar ni här.

