Etiketter

, , , ,

Slösurfade en kväll och kom in på Aftonbladets hemsida. Hittade där en artikel om Mia Öhrn och hennes hobby som blev två företag. Så otroligt inspirerande! Tänk att få syssla med sin hobby och ännutill ha det som sitt jobb! Något att sträva efter absolut! 🙂 Mia (vilket vacker namn förresten! 😉 ) Öhrn har också en fin blogg med många inspirerande recept, den hittar ni här.

Min syster med familj är på besök och då ville jag ha något gott att bjuda på till efterrätt, och på sidan hittade jag ett recept som jag bara var tvungen att prova på, chokladtokig som jag ju är! Om jag springer på ett recept som heter ”Världens godaste cheesecake” och det visar sig att kakan innehåller choklad, ännu till mörkchoklad, så kan jag inte motstå..det måste testas! Men eftersom jag har en vana (eller ovana) att fixa till recepten jag provar lite så kunde jag ju inte heller denna gång låta bli att ändra lite. Kan ju vara dumt ibland eftersom recpeten oftast är framprövade av någon och säkert supergoda i sig. Men, men..

Jag gjorde ingen stor förändring utan bytte ut 100 gram av den mörka chokladen till 100 gram mörk choklad med smak av hallon. Det blev gott med hallonsmaken som inte tog över utan stannade i bakbrunden. Till denna mastiga cheesecake serverade jag också en god hallonsås för att få lite mera syrlighet i efterrätten. Mmm, mm, mm! Kan bara innstämma: Världens godaste cheesecake!

Glutenfri choklad cheesecake

Botten:
  • 250 gram glutenfria chokolate chip cookies
  • 75 gram smör, rumsvarmt
Fyllning:
  • 400 gram philadelphiaost
  • 200 gram (en burk) crème fraiche
  • ½ dl stark, ljummet kaffe
  • 100 gram mörk choklad
  • 100 gram mörk choklad med smak av hallon
  • 2 ägg
  • ¾ dl strösocker
  • 200 gram frysta hallon
  • ½-1 tsk socker
  • strösocker
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Botten: Klä botten av en form med löstagbar kant, 22-24 cm i diameter, med bakplåtspapper. 
  3. Smörj formens kant.
  4. Kör kakorna till smulor i en matberedare. 
  5. Tillsätt smöret och kör snabbt ihop till en deg. 
  6. Tryck ut smulorna tunt i formen och ordentligt upp på kanterna. 
  7. Låt stå kallt i kylen medan du förbereder fyllningen.
  8. Fyllning: Rör cream cheese och crème fraiche smidigt tillsammans. 
  9. Rör ner kaffet lite i taget i färskostblandningen.
  10. Bryt chokladen i mindre bitar, smält den försiktigt i mikron eller över vattenbad och rör ner i färskostblandningen.
  11. Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och blanda ner lite i taget i smeten. 
  12. Rör ihop till en jämn smet och häll den i formen.
  13. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 35 minuter. Cheesecaken ska fortfarande vara lite lös i mitten, men stelnar i kylen. 
  14. Låt svalna och förvara den sedan inplastad i kylen.
  15. Koka upp hallonen och passera genom en sil.
  16. Häll saften tillbaka i kastrullen och koka upp sakta.
  17. Tillsätt socker och vaniljsocker efter smak.
  18. Servera cheesecaken med hallonsås.