Taggar

, , , , , ,

Förutom biskvierna så bakade jag även de här oemotståndliga mintrutorna till 1-års kalaset. De blir härligt sega, som kladdkaka fast i rutformat. Det här receptet tog jag också från mitt gula recepthäfte som jag skrivit om tidigare. Till skillnad från många av recepten i häftet så har jag gjort de här rutorna många gånger och den här gången gjorde jag dubblesats bara för att jag visste att de går åt..och de som inte gick åt så la jag mer än gärna i frysen för dagar då snålheten tar över🙂 De fick inte vara så länge där för vi åkte till Hangö dagen efter kalaset och då valde jag istället att ta med alla leftovers, så att vi inte skulle föräta oss här hemma.

Jag använde mig av Fazers Marianne mintkulor, så här ser de ut: inte min bild

Receptet ger ca 24 stycken rutor och på riktigt, de är så goda att det lönar sig att göra mycket och ta fram vid behov, typ varje kväll😉 De står sig bra i frysen i en burk med lock. Om du lagar dubbelsats så gräddar du kakan i en långpanna.

Härliga kladdkakerutor med smak av mint

  • 100 gram smör
  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 1¾ dl glutenfri mjölblandning (använde Mixwell)
  • 4 msk kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 dl marianne mintkulor eller karameller
  1. Sätt ugnen på 150°C.
  2. Vik en form av bakplåtspapper, 20x25cm.
  3. Smält smöret på svag värme eller i micron.
  4. Vispa ägg och socker vitt och pösigt och rör ner det smälta smöret.
  5. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver. Sikta gärna ner dem i en bunke.
  6. Krossa kulorna eller karamellerna med hjälp av en mixer och blanda ner godiskrosset i mjölblandningen.
  7. Vänd ner blandningen i äggvispet och bred ut smeten jämnt i formen.
  8. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 35 minuter.
  9. Låt svalan lite och skär sedan i lagom stora rutor.

Andra recept från mitt gula recepthäfte med efterrätter, kakor och andra bakverk hittar du här och här.🙂