Taggar

, , , , ,

För att fira att jag haft över 51 000 (!!) besökare på min blogg under de sju månader jag bloggat så bakade jag och Tilde en kladdkaka. Medan jag plockade fram lite ingredienser så frågade jag vad hon tyckte att vi skulle ha i kakan och svaret var då hallon. Det lät ju inte så dumt..kladdkaka med hallon och så fick det bli. Blev ett litet experiment då jag inte följde något recept utan gick lite på känsla. Och kan konstatera efter att vi smakat på resultatet att det nog skulle löna sig att gå lite mer på känsla! Den blev fantastiskt god! Hade i lite vitchoklad och hade tänkt mig att den skulle bli lite marmorerad eftersom jag bara vände i vitchokladen med ett par vändningar..men det blev den inte. Fast det påverkade inte smaken så det gjorde ingenting!🙂

Här är receptet på min och Tildes egen komponerade kladdkaka:

Tildes kladdkaka med hallon

  • 150 gram smör
  • 2½ dl strösocker
  • 2 ägg
  • ¾ dl kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2½ dl glutenfri mjölblandning, ljus
  • 50 gram mörk choklad, 70%
  • 80 gram vit choklad
  • ca 20 frysta hallon
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Smält smöret i en kastrull och ta bort från värmen.
  3. Vispa (med elvisp) i strösockret.
  4. Vispa sedan i ett ägg i taget.
  5. Sikta kakao i en bunke och blanda i vaniljsocker. Rör sedan ner kakaoblandningen i äggsmeten. Jag brukar använda elvispen att blanda med, på minsta hastighet.
  6. Smält den mörka och den vita chokladen var för sig och blanda i dem i smeten.
  7. Rör ner mjölet.
  8. Lägg i hallonen och mosa dem gärna lite med en sked då du rör ner dem.
  9. Häll smeten i en pajform och grädda i ugnen i 25-30 minuter (beroende på hur kladdig du vill ha din kaka). Jag gräddade min i 22 minuter och den blev lite för kladdig för min smak.
  10. Ta ut och låt svalna och servera med vaniljglass.