Etiketter

, , , , , , ,

Sej stod på menyn och jag var lite villrådig vad jag skulle göra med fisken. Hade köpt ett paket med Findus frysta sejfiléer och tänkte mig först göra någon form av fyllda rullader. Trodde ju att det skulle vara 4 stycken 100 grams filébitar i förpackningen, men tänk så fel jag hade. Visst var det 4 st sejfiléer, men de varierade så enormt i storlek så att göra rullader av dem kom inte på frågan. Tog en titt i kylskåpet och hittade charlottenlök, citrongräs, chili, lime och en färskost med rostad chilismak och beslöt mig för att göra en fiskgryta med smaker från Thailand. Det blev mycket gott och detta serverade jag med spagetti. Så trots besvikelsen över sejfiléerenas storlek och form så köper jag nog gärna dem på nytt och lagar den här rätten igen, enkelt och gott! 🙂

Sej i ugn med smak av Thailand

  • 400 gram sejfilé
  • salt
  • peppar
  • 2 charlottenlökar
  • 1 röd chili
  • 2st citrongräs
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 msk fisksås
  • 2 dl grädde eller matlagningsgrädde
  • 1 dl creme fraiche
  • ca ¼ paket av Färskost med chilismak (använde Valios Viola med rostad chili, 1 paket 200gram)
  • saften av ½ lime
  • 1 tsk torkade kaffirlime blad
  • lökpulver
  • chiliflakes eller chilipulver
  • salt
  • peppar
  • en nypa socker
  • ½ kruka gräslök
  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Skär fisken i mindre bitar.
  3. Hacka lökarna, chilin och citrongräset (den vita delen) fint och fräs i en stekpanna med lite olja.
  4. Häll på fisksåsen, pressa i vitlöken och blanda ner fisken.
  5. Stek så att fisken får en fin färg, den skall inte vara genomstekt. Ta bort från värmen.
  6. Smörj en ugnssäker form med lite smör och häll i fisken.
  7. Rör färskosten och crème fraichen jämnt och blanda sedan med grädden.
  8. Krydda med limesaft, kaffirlimeblad, lökpulver, chiliflakes, peppar, salt och en nypa socker.
  9. Klipp i gräslöken och rör om.
  10. Häll såsen över fisken och ställ in i ugnen ca 15-20 minuter, eller tills fisken är klar.
  11. Servera med pasta eller ris.