Taggar

, , , , , ,

Rabarbern är som bäst just nu och jag märker att jag hela tiden går och tänker på vad jag skall använda den till. Många tankar och idéer har jag om olika läckerheter som kan lagas av stjälkarna och ännu bättre blev det efter att grannen sa att jag får använda hans rabarber med! Så nu är det bara tiden och fantasin som kan stoppa mig!🙂

Så förbered er på att det kan vara lite rabarberinspirerat en  tid framöver på bloggen. Det första jag svängde ihop var rabarbermuffins med en småsyrlig cream cheese frosting. De blev riktigt goda och luftiga, vad jag skall testa nästa gång är att dela rabarbern i mindre bitar (ganska så smått) och blanda med i muffinssmeten. Nu delade jag den i små stavar och tryckte ner i muffinsen innan gräddning. Gott även det men jag skulle ha velat ha mera rabarber än det var nu. Använde mig av Leilas grundrecept för muffins men la till lite mera mjöl och tillsatte kardemumma. Finaste muffinsarna får du om du använder en muffinsplåt, då håller de formen bäst.

Här är receptet:

Glutenfria rabarbermuffins med cream cheese frosting (ca 10 små)

  • 1 ägg
  • 50 gram smör
  • ¾ dl socker
  • ½ tsk vaniljsocker
  • 1 dl mjölk
  • ½ citron, skalet
  • ½ tsk kardemumma
  • 2½ dl glutenfri mjölblandning
  • 1 tsk bakpulver
  • lite salt
  • 1 rabarberstjälk
Cream cheese frosting:
  • 60 gram smör
  • 3 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 3 tsk citronsaft
  • 200 gram philadelphiaost
  1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.
  2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
  3. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
  5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och häll i muffinssmet, fyll ca ¾ av formen.
  6. Skala rabarbern och dela den på längden två eller tre gånger (beroende på hur grov den är och hur smala bitar du vill ha.
  7. Dela sedan rabarbern på tvären så att bitarna blir passligt långa.
  8. Tryck sedan in tre eller fyra rabarberbitar i muffinssmeten.
  9. Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter eller tills de är gyllenbruna och ”torra” inuti. (Provstick med en potatissticka, den ska vara helt torr när när du dragit ut den)
  10. Frostingen: Vispa smöret mjukt med elvisp.
  11. Tillsätt florsocker och vaniljsocker.
  12. Vispa i philadelphiaosten och tillsätt citronsaften.
  13. Spritsa frostingen på muffinsen då den svalnat och njut!