Etiketter

, , , , , ,

Som jag tidigare lovade eller varnade för så kommer det igen ett recept med rabarber. Har just nu så mycket rabarber (tack vare grannen) att jag inte riktigt vet vad jag skall göra av med allt. Saft skall i alla fall kokas och dit går det en hel del, men om ni har tips på några riktiga läckerheter med rabarber så tas de tacksamt emot! 🙂

Vispade i alla fall ihop en rabarberglass med jordgubbar och den blev härligt god..kan tänka mig att den skulle ha blivit ännu bättre i en glassmaskin men nu äger jag inte en sådan..och jag är rädd för att min glasskonsumtion (som redan är onormalt stor) skulle bli ännu större om en glassmaskin hittade till vårt kök..men man skall aldrig säga aldrig 😉

Här har ni i alla fall receptet på min glass:

Rabarber- och jordgubbsglass (ca 900ml glass)

  • 300 gram rabarber
  • ½ dl vatten
  • 1 dl socker
  • 150 gram jordgubbar
  • 3 dl vispgrädde
  • 2 äggulor
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk citronsaft
  • 100 gram philadelphiaost
  1. Skala raberbern och skär i skivor.
  2. Koka upp vatten och ½ dl socker i en kastrull
  3. Lägg i rabarbern och lår sjuda ca 5 minuter.
  4. Rensa och dela jordgubbarna i mindre bitar och lägg dem sedan med i kastrullen med rabarbern.
  5. Låt sjuda en stund till och rör om.
  6. Häll rabarbern och jordgubbarna i en sil så att överloppsvattnet rinner bort. Låt svalna.
  7. Vispa grädden ordentligt.
  8. Lägg äggulor, resten av sockret och vaniljsocker i en bunke och vispa pösigt.
  9. Vispa sedan i philadelphiaosten i äggulesmeten och tillsätt citronsaften.
  10. Blanda sedan ner rabarberblandningen i äggulesmeten,
  11. Vänd till sist försiktigt ner grädden i äggulesmeten.
  12. Häll glassmeten i en plastbunke med lock eller en skål och täck med plastfolie.
  13. Ställ in i frysen i minst 6 timmar. Rör gärna om i glassen med jämna mellanrum, (ca 1 gång i timmen eller lite oftare) så att glassen får en fin konsistens.
  14. Ta fram i god tid innan den skall serveras, sedan är det bara att portioner upp.
  15. Servera med färska jordgubbar.

