Taggar

Jag testade på att göra muffins med Mixwells muffinsmix. Har gjort muffins av samma mix en gång tidigare men då valde jag att inte smaksätta den alls utan bara baka den som den var. Det blev helt okej men ganska intetsägande i smaken. Denna gång gjorde jag hela tre varianter av samma mix. Jag hade 1½ påse med mixen och valde därför att göra tre varianter, dvs jag gjorde ½ sats per smak. Det gick superenklet att blanda ihop smeten, bara att tillsätta vatten och olja och vispa till en smet. Det här smaksatte jag mixen med (detta var alltså till ½ sats muffinsmix):

  1. Morotsmuffins: ca 40 gram riven morot, 1 tsk kardemumma, 1 tsk kanel
  2. Choklad- och blåbärsmuffins: ca 1½ msk kakao, 1 dl frysta blåbär.
  3. Citronmuffins: Skalet och saften från ½ citron.

Till dessa muffinsar så lagade jag även olika cream cheese frostings, beroende på muffinssmaken. Så här gjorde jag frostingen:

  • 100 gram smör
  • 250 gram philadelphiaost
  • ca 500 gram florsocker
  • ca 1 tsk citronsaft
  • riven morot
  • blåbär
  • citron
  • gul pastafärg
  1. Vispa smöret mjukt och tillsätt philadelphiaost, vispa.
  2. Tillsätt florsockret och citronsaften och vispa till en jämn massa.
  3. Dela frostingen i tre delar och lägg i egna skålar och smaksätt varje del med skilda smaker. Tillsätt eventuellt mera florsocker ifall frostingen känns för lös, den skall gå att spritsas.
  4. Värm lite blåbär i micro eller kastrull och sila bort bären.
  5. Använd ca 1 tsk blåbärssaft och rör ner i frostingen.
  6. Riv en morot fint och kläm ur saften från morotsrivet, ca 1 tsk i en annan frostingdel.
  7. Pressa ca 1 tsk citronsaft och droppa några droppar gul färg i en annan frostingdel.
  8. Spritsa sedan muffinsarna med egna cream cheese frostingar, jag valde att lägga morot på morot, blåbär på blåbär osv.
Jag serverade dessa muffinsar på ett kalas och de fick bara lovord..och då var det ”helt normala” som åt av dem.. inte glutenallergiker vill säga.. så goda var de!🙂 Så är man osäker på att baka med glutenfritt mjöl, eller känner att man vill ha något gott snabbt och enkelt.. då rekommenderar jag att ha en på se av denna mix i skåpet. Finns också med smak av choklad och den är god, också bara som sådan. Muffinsarna var också jättegoda att äta utan frosting, men den ger ju en lite mer festlig känsla.