Etiketter

, , , , , ,

Så var vår 3-åring firad med buller och bång och jag var igen en gång överlycklig över att få ha en orsak att baka en massa gott. Dock hade jag ett litet orosmåln över mig denna gång. Tilde hade en önskan om hurdan tårta hon ville ha på sitt kalas..önskan pendlade lite från gång till gång men återkom alltid till samma tårtmotiv: Angry Birds! Jaha tänkte jag, visst gillar jag att baka men den konstnärliga sidan vad gäller att dekorera osv är minst sagt begränsad. Så det här såg jag som en riktig utmaning. Till råga på allt hade Tilde en enorm Angry Birds-ballong här hemma som i veckor hånlett (jo den har hånlett trots att den är arg!!) mot mig.

Första utmaningen var att få tårtan rundisch..det löste jag snabbt med att fylla tårtan i en skål så att skålen enkelt gav tårtan en rundare form (mera instruktioner nedan). Sedan var det att klura ut hur jag skulle få det till en Angry Bird.. Till sist löste jag även det problemet med röd, gul och naturvit masipan, lakritsmattor och florsocker+äggvita till ögon. Slutresultatet blev faktiskt riktigt bra och Tilde var hur nöjd som helst med sin tårta.. Min största rädlsa innan jag visat tårtan till henne var nog att hon skulle utbrista: Vad är det där! 🙂 Men så blev det alltså inte!

Bottnet är glutenfritt chokladbotten, blev faktiskt mycket bra och till fyllning hade jag  vitchokladmousse och kinuski/toffemousse med hallonpure. Lite i sötaste laget kan jag tycka..men det tyckte inte gästerna..i alla fall sa dom inte det 🙂

Så här gjorde jag Tildes tårta:

Angry Birds-tårta med vitchoklad- och kinuskimousse

Glutenfritt tårtbotten: Denna gången gjorde jag så att jag mätte upp lika delar av allt istället för att följa detta recept för tårtbotten. Jag knäckte 6 st ägg i ett glas och sedan mätte jag upp lika mycket socker och ägg i varsit lika stort glas som äggen var i. 

I vanliga fall då man bakar tårtbotten enligt denna metod lönar det sig att ta i lite mera glutenfritt mjöl, men eftersom jag bakade ett chokladbotten så hade jag istället i ca 1 dl kakao. Så om du lagar ett chokladbotten så skall mjölet vara lika mycket som sockret och ägget + ca 1 dl kakao, utan kakaon kan du ta i ca ¾ dl mjöl till. Jag använde hälften glutenfri mjölblandningen och hälften potatismjöl, i detta blandade jag sedan 1½ tsk bakpulver. Jag gräddade bottnet i nedre delen av ugnen ca 45 minuter, testa med sticka att den är torr.

Bottnet blev riktigt jättebra och jag var supernöjd med konsistensen, saftigt och inte det minsta smuligt.

 

Jag delde bottnet i fyra delar (delar vanligtvis tårtbotten i tre delar men den här gången var bottnet så högt och fint så jag ville prova på fyra lager) Så till fyllningarna. Jag fyllde alltså tårtan med två lager av vitchokladmousse och ett lager med kinuski/toffemousse och hallonkräm. En del av kinuskimoussen är bra att förbereda dagen innan så att den får stå kallt under natten.

Hallonkrämen:
  • 300 gram frysta hallon
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 äggulor
  • 2 tsk socker
  • 1 msk maizena
  1. Koka upp hallonen, bara någon minut, så att de blir mosiga.
  2. Sila dem och ta tillvara purén.
  3. Lägg purén i en kastrull och tillsätt äggulor, vaniljsocker och socker.
  4. Koka upp purén och tillsätt maizenan under omrörning.
  5. Låt småkoka tills den tjocknat och ta sedan av från värmen.
Kinuskimousse:
  • 2 dl vispgrädde
  • 2 dl farinsocker
  • 100 gram philadelphiaost
  • ca 1 tsk citronsaft
  • 1 gelatinblad
  1. Gör detta dagen innan tårtan skall fyllas: Värm upp grädden och franisockret så att sockret smälter, var noga med att grädden inte kokar.
  2. Ställ kallt över natten. (Åtminstone 6 timmar)
  3. Blötlägg gelatinbladet ca 5 minuter i kallt vatten.
  4. Vispa den kalla grädden.
  5. Tillsätt under vispning philadelphiaosten
  6. Värm upp citronsaften i en kastrull, krama ur gelatinbladet och lös upp det i citronsaften.
  7. Häll citronssaften i en smal stråle ner i gräddvispet under vispning.
  8. Ställ kallt en stund.
Vitchokladmousse:
  • 3 dl vispgrädde
  • 100 gram philadelphiaost
  • 200 gram vitchoklad
  • 2 äggulor
  • 2 gelatinblad
  • ca 1 tsk citronsaft
  • ca 30 gram vitchoklad i små bitar
  • ca 70 gram mörkchoklad (ev med hallonsmak) i små bitar
  1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 minuter.
  2. Vispa grädden ganska hårt och tillsätt sedan philadelphiosten under fortsatt vispning.
  3. Smält 200 gram vitchoklad över vattenbad. (Smält gärna i ett plastkärl)
  4. Då chokladen smält ta bort från vattenbadet och rör snabbt i två äggulor.
  5. Rör ner ca 2 msk av gräddblandningen i den smälta chokladen och rör till en jämn massa.
  6. Tillsätt sedan resten av grädden i den smälta chokladen.
  7. Värm upp ca 1 tsk citronsaft i en kastrull, kramar ur gelatinbladet och lös upp det i citronsaften.
  8. Häll citronsaften i en smal stråle i gräddblandnigen under omrörning.
  9. Rör tillsist ner den finhackade vita och mörka chokladen.
  10. Ställ kallt en stund.
Så hör fyllde jag tårtan:
Jag la ordentligt med plastfolie i en skål och la sedan toppen av tårtan (översta lagret) i botten av skålen som bliderna visar. Alltså den skall monteras uppifrån och ned.

Jag fuktade bottnet med utspädd hallonsaft. Sedan hällde jag på ungefär häften av den vita chokladmoussen. Nästa lager av tårtbotten på och så fuktade igen. På det bottnet bredde jag ut hallonkrämen och på den hällde jag kinuskimoussen. Följande tårtbotten på och fuktade igen. Där hällde jag på det sista av vitchokladmoussen. Bottnet av tårtan på, fukta lite och sedan plasta in ordentligt. Så in i kylskåpet, gärna över natten så att mousserna hinner stelna och tårtan riktigt får safta tills sig. Då den skall dekoreras är det bara att stjälpa upp den på ett kakfat.

Tårtan innan jag började dekorera den.

Sedan spacklade jag tårtan med vispad grädde. Sen var det bara att gå lös på marsipanen och vips (nå kanske inte helt vips men i alla fall) så hade en Angry Bird fötts! 🙂 Och hur det nu kom sig så gick jag och lovade att jag skulle göra en svart Angy Bird till Adams 7-års kalas eftersom han var så imponerad av tårtan.. Mera svett och tårar vill säga, men det är han värd! 🙂

Annat som serverades på kalaset hittar du här, här och här.