Etiketter

, , , ,

Ifall ni inte redan märkt det så är jag ganska tokig i vitlök. När jag en gång har vant mig med att krydda maten med vitlök så känns det nästan som om något fattas om vitlöken inte är med. Den här tapenaden smakar ganska starkt av vitlök, men vill man så kan man minska på det genom att ta i färre klyftor. Jag har medvetet valt att lämna bort anjovisen..gillar inte det så mycket trots att det nog ger en god smak i vissa röror. Men jag nämdes inte köpa en massa anjovis bara för lite tapenade 🙂 Tapenaden är lätta att mixa ihop och passar utmärkt som tillbehör till en lätt soppa eller (som jag märkte nyss) perfekt istället för smör på hemmagjort knäckebröd.

Vitlökstapenade

  • 100 gram svarta urkärnade oliver
  • 2-3 vitlöksklyftor (lite beroende på storlek)
  • 3 msk kapris
  • ¾ dl olja
  1. Lägg alla ingredienser utom oljan i en mixer och mixa till en slät massa
  2. Häll i oljan i etapper och mixa mellan varven så att oljan hinner arbetas in i olivmassan.
  3. Klart!
