Taggar

, , ,

..då jag testade Mixwells tortillamix och gjorde Enchiladas med ”thaikyckling”. Jag blandade bara vatten till mixen så att den fick ungefär samma konsistens som plättsmet och sedan var det bara att steka tortillor i en torr stekpanna. Doserade ungefär ¾ av en soppslev och sedan var det till att vara snabb att sprida ut smeten i pannan innan den stelnade. Smeten stelnade mycket fort så till först var det lite knepigt att få den utbredd i pannan, men efter några försök så hade jag nog kläm på det. Tortillorna blev riktigt goda och efter att jag benämnt dem som ”typ plättar” så hade de en konstigt stor åtgång hos döttrarna. Som sådana tyckte jag att tortillorna var helt ok, men med fyllning i så kom dom till sin rätta och smakade mums!

Jag fyllde mina enchiladas med thai-inspirerad kyckling (det var det jag råkade ha hemma). Det passade mycket bra och blev fantastiskt gott. Men jag kan tänka mig att dessa tortillor också kommer till sin rätta med en god kryddstark tacofyllning.

Enchiladas med thai-inspirerad kyckling

  • 1 påse Mixwells tortillamix
  • 1 msk olja
  • 3 charlottenlökar
  • ½ röd chili
  • 3 vitlökar
  • 1 citrongräs
  • ca 1 msk soja
  • ca 500 gram kycklingfiléer
  • 200 gram extra gräddig kokosmjölk
  • 1 tsk galangal (krossad på burk)
  • 1 kruka koriander
  • riven ost till garnering
  1. Lägg ugnen på 180°C.
  2. Skala och hacka sharlottenlöken och vitlöken, hacka chilin och och skiva citrongräset tunt.
  3. Hetta upp en panna och bryn lökarna och chilin i oljan.
  4. Tillsätt citrongräset och sojan och rör om.
  5. Skär kycklingköttet i små bitar och fräs det med grönsakerna i pannan så att det får fin färg.
  6. Tillsätt kokosmjölken och galangal.
  7. Låt småkoka ca 10 minuter.
  8. Hacka koriander och tillsätt det i kycklingsåsen. Låt puttra ca 5 minuter.
  9. Blanda tortillamixen enligt instruktionerna och stek dem i en torr panna ca ½ minut per sida.
  10. Lägg tortillan i en ugnssäkermform och lägg en sträng med kycklingfyllning på och vik eller rulla ihop, fortsätt tills fyllningen är slut.
  11. Strö över riven ost och grädda i ugnen ca 20 minuter eller tills osten fått lite färg.
  12. Servera med sallad och majs.